vrijdag 22 augustus 2014

Goeroe

Het vinden van een Goeroe is een grote weldaad. Zonder hem zijn we verloren, zoals een mot die aangetrokken wordt door de lamp en verbrand in de vlam. Het waanbeeld is de lamp, wij zijn de mot die om de vlam vliegt. Dankzij de wijsheid van de Goeroe worden sommige van ons gered.
Kabir (1440-1518)

Ja ik weet het. Bij velen zullen de haren recht overeind gaan staan. Meestal door publicaties over wantoestanden of eigen ervaringen met mensen die zich als Goeroe opwerpen. Helaas is er daardoor een verkeerd beeld ontstaan over de inhoudelijkheid van een Goeroe. Een leermeester.

Is het niet zo dat we altijd een 'leermeester' nodig hebben. Iemand die weet waar hij/zij over spreekt en de kennis door wil geven? Zonder leermeesters is het leven ondenkbaar. Van jongs af aan worden we al door leermeesters zoals onze ouders en familie opgevoed. En wanneer we dan volwassen worden is het zaak onze eigen afwegingen te maken en dat op te pakken wat heilzaam is en te laten wat verwerpelijk is. Zo krijgen we onderscheidingsvermogen. Ook in het zien van wat een goede of een foute Goeroe is. Zo gauw als iemand je uitnodigt om hem/haar als Goeroe te aanvaarden kun je beter uit de buurt blijven.Het is dan heel belangrijk dat onderscheidingsvermogen te gebruiken en als we dat goed gebruiken kunnen we ons hele leven van een echte Goeroe, die zichzelf NIET zo profileert, blijven leren omdat we dat zelf willen. Want er zijn altijd mensen die van bepaalde onderwerpen meer weten dan dat ik weet en daar kan ik mijn voordeel mee doen.

De leerling kan zijn/haar leraar, Goeroe of Leraar noemen of  het zo aanvoelen, terwijl de ware leraar daar altijd bescheiden over zal zijn en nooit dwingend.

Jammer dat het woord Goeroe door zoveel valse  Goeroes wordt misbruikt.
Daarom past ons een groot onderscheidingsvermogen en dat kunnen we gebruiken.

zutphen


dinsdag 19 augustus 2014

Daar heb je haar weer.

Alle werkelijke wijze gedachten zijn al duizend keren gedacht maar om ze werkelijk tot onze gedachten te maken, moeten we er nog een keer eerlijk over nadenken, totdat ze wortelen in onze persoonlijke ervaring.
Johannes Wolfgang von Goethe.
En reken er maar op dat het wortelen in onze persoonlijke ervaring heel lang kan duren. Het lijkt me dat Goethe daar ook mee geworsteld heeft anders zou hij deze wijsheid niet op hebben kunnen schrijven.
Mijn ervaring is dat ik mezelf regelmatig opmerkzaam moet maken op bepaalde wijze uitspraken en dat ze me maar heel langzamerhand eigen worden. Het is me bijvoorbeeld een gewoonte om te pas en te onpas dingen te zeggen of te antwoorden en wijsheid is vaker zoiets als:
Spreken is zilver, maar zwijgen is goud.
Nou, ga er maar aan staan als dat spreekwoord niet op je lijf geschreven is. Een beetje meer je mond dicht houden als je niets gevraagd wordt alleen al, maar ook als het niet noodzakelijk is iets ergens over te zeggen. Het is zo'n gewoonte om direct overal op te reageren. Gelukkig is het me uiteindelijk na jaren waarin ik altijd weer in dezelfde valkuil trapte, gelukt het iets meer onder controle te krijgen. Soms lukt het me wonderlijk wel en toch wanneer er iets gebeurd dat me echt trickered kost het me altijd weer moeite mezelf een stap voor te zijn en te zwijgen.

Wat ik van zulke dingen uiteindelijk ook leer is: Met humor naar mijzelf kijken (kijk mij nou weer) en geduld met datzelfde persoontje hebben. Het mes snijdt aan twee kanten. Voor mijzelf goed, het geeft meer rust en ik leer mezelf daardoor ook beter kennen met al mijn gewoontepatronen. (Want dat is niet het enige gewoontepatroon) en voor de omgeving minder irritatie (daar heb je haar weer). Alhoewel ik zo af en toe heus wel weer in die valkuil trap.

Het is de kunst om te zeggen wat je bewust wilt zeggen. Het is geen kunst om te reageren.
Zo, wie durft hier nu nog te reageren? ghaghagha



maandag 18 augustus 2014

Zorgen voor

Zorgen om, ja dat is zo nutteloos.
Dan houd je je de hele dag bezig met dingen waar je niet mee bezig bent.
Zorgen voor. Dat is zinvol.
Sakyamuni, de Boeddha die gewoon mens was en wijs en vol van liefde mededogen zegt:

Zorg voor ieder moment en je zorgt voor de hele tijd.

woensdag 13 augustus 2014

Waar mindfulness voor bedoeld is

Voor mij bestaat geluk uit twee dingen. Ten eerste: het zijn waar je hoort
en ten tweede - het beste- aangenaam in het dagelijks leven staan, oftewel 's nachts goed slapen en niet worden geplaagd door knellende nieuwe schoenen.

Theodore Fontane.

Twee dingen die, als ik erover nadenk heel veel met elkaar te maken hebben ook al lijkt dat in eerste instantie niet zo.
Zijn waar je hoort, in aandacht aanwezig zijn, weten waar je mee bezig bent en daar je aandacht op gericht. Niet intussen afdwalen naar de komende vakantie en alle dingen die nog gedaan moeten worden terwijl je staat af te wassen, of wanneer je toch een afwasmachine hebt, staat te strijken. Dat op zich is al een hele oefening en het zorgt ervoor dat wanneer je beter gefocust en stabiel gericht bent, je minder meegenomen wordt door knellende nieuwe schoenen. Niet zo middenin de narigheid gaat zitten alsof er niets anders is.
Omgekeerd nemen emoties en lichamelijk ongemak je makkelijk mee. Kun je niet meer aandachtig aanwezig zijn omdat je er middenin gaat zitten. Dus heeft het wel degelijk heel veel samenhang.
Je geest daarop richten op waar je mee bezig bent of waar je je mee bezig wilt houden.

Toevallig zag ik op het nieuws een nieuwe behandelmethode bij brandwonden. Een meisje kreeg een virtuele bril opgezet voor ze een pijnlijke behandeling moest ondergaan. Daardoor lag haar focus niet meer bij de behandeling en was dat minder pijnlijk. Een mooi voorbeeld hoe we in staat zijn onze geest te richten. Ook door training is dat mogelijk en daarbij kunnen we gewoon in het dagelijks leven betrokken blijven.

Eigenlijk heeft Theodoor het tijdens zijn leven (1819-1898) het over mindfulness training. Wij mogen dan denken dat het een nieuwe therapie is die de laatste jaren opgang maakt maar in wezen zijn het technieken die duizenden jaren geleden al gebruikt werden en waar een heel leven lang aan gewerkt kan worden. Technieken die hele grote stappen verder gaan dan de tegenwoordige cursussen van enkele keren waarna de aandacht weer verzand in de dagelijkse beslommeringen die aandachtsloos worden afgewerkt. Heel waarschijnlijk heb je er voor het moment baat bij gehad en dat is goed, zaak is dat je blijft oefenen.

Pas wanneer je er dagelijks op gericht bent zoals het in de oude Hindoestaanse en Boeddhistische traditie bedoeld is als onderdeel van een heel pad tot wijsheid en liefde mededogen,  zal het werkelijk langdurig geluk brengen. Stappen waarbij je uiteindelijk je eigen denken-voelen en emoties aandachtig leert opmerken en regelmatig tot verwonderlijke conclusies over jezelf kunt komen. Door die methode kun je de essentie van het leven leren ontdekken. Blijf je niet zo gemakkelijk meer vast zitten in alle details van de knellende schoenen waardoor je je mee laat nemen alsof er niets anders is en alles daarom draait. Gelijktijdig is het voorkomen of het verhelpen van de ellende en de storende details buitengewoon belangrijk. Maar de onderliggende stroom van werkelijke mindfulness zal iets anders in je wakker maken. Een manier van staan in de wereld  die je de mogelijkheid geeft tot een alerter en liefdevol handelen. Daar help je mee in deze tijd van de vele oorlogen en ellende. Zo sta je niet met lege handen maar neemt actief deel. De enige manier die een steentje bij kan dragen al is het nog zo weinig. Het is jouw persoonlijke bijdrage tot het richten van de wereldgeest.

Met die oefening kun je je hele leven bezig zijn en er de vruchten tot geluk van plukken. Een training van de geest is blijdschap gevend. Misschien vergelijkbaar met de voldoening die een training van het lijf of het beheersen van een muziek instrument kan geven.
's Nachts goed kunnen slapen 
is een logisch gevolg van een stabiele en vredige geest. Ik heb nog heel wat te oefenen. hahaha.



Blogarchief

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...