dinsdag 15 januari 2019

Nog een stukje van Krishnamurti

Wat zal ons veranderen? Meer schokken? Meer rampen? Verschillende vormen van overheid? Verschillende afbeeldingen? Verschillende idealen? Je hebt reeds zoveel hiervan gehad en toch ben je niet veranderd. Hoe verfijnder ons onderwijs is, hoe beschaafder we worden - geciviliseerd in de zin dat we meer verwijderd zijn van de natuur - hoe onmenselijker we worden. Dus wat moet men doen? Omdat geen van de dingen buiten mij zullen helpen, inclusief alle goden, wordt het duidelijk dat ik alleen mezelf moet begrijpen. Ik moet zien wat ik ben en mezelf radicaal veranderen. Dan komt de goedheid eruit. Dan kan men een goede samenleving creëren.

Uit de openbare lezing in Ojai op 7 april 1979

4 opmerkingen:

  1. Het heeft mij int begin ooit wat moeite gekost om Krishnamurti echt in te kunnen voelen, maar al sinds lange tijd komt hij glashelder bij mij binnen.
    Fijn dat je hem weer eens 'aanhaalt'!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Basis van de levenszin


    beschaving is een werkwoord
    velen met enge idealen
    willen het niet vertalen
    ze gooien de rede overboord



    Jouw prachtige schilderij spreekt boekdelen, Elly.
    Lenjef

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zij waarheid is simpel. De uitvoering is zo moeilijk.
    Zelfonderzoek zonder handleiding.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies
      Daarom ben ik blij dat ik een handleiding in het Boeddhisme heb gevonden en me er meteen bewust van ben geworden dat alles niet meer dan een handleiding is.

      Verwijderen

Blogarchief

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...