maandag 28 januari 2013

En Soph. De grenzeloze bron van het bestaan.


Zullen we eens even wat dieper in onze overdenkingen en aandachtige belevingen duiken?
Voor de liefhebber:

Kees Voorhoeve

In de Kabbalah, de mystieke stroming binnen de Joodse Traditie, vormt het begrip En Soph de Oerbron van het bestaan. En Soph is de sfeer van de Godheid, de Godheid als‘de verborgen God, ronddwalend in de diepte van zijn eigen wezens’ [1]. Het behelst een onpersoonlijke dimensie van het Heilige, die eigenlijk geen dimensie is. Deze Godheid is onkenbaar. En Soph is afgekeerd van de schepping en verblijft in diepe duisternis. Tegelijkertijd vormt En Soph de bron van het bestaan en is overal aanwezig. Het Heilige is zodoende naar de schepping toegekeerd. Het principe En Soph bestaat in alles wat bestaat. En Soph is de bron van een groot netwerk van verschijnselen waar aarde, lucht, water en vuur, mens en natuur, gedachten en gevoelens, liefde, wijsheid en inspiratie, aanwezig zijn. Het vormt een oneindige Ruimte. Deze Ruimte doordrenkt de gehele schepping en is de Enige en Ene Werkelijkheid.
Hier komt een overweldigende paradox naar voren. Dit is onbegrijpelijk. De naam En Soph betekent letterlijk niet-grens of zonder grens. ‘Zonder grens’ wil zeggen dat En Soph geen eigenschappen bezit en dat het alles overstijgt. De grens van ons bevattingsvermogen wordt hiermee overstegen. Het betreft een groot mysterie. We kunnen deze Oerbron niet in woorden uitdrukken. De naam En Soph verwijst naar een alles doordringende en overstijgende ervaring waar eigenlijk niets over te zeggen valt. Hoe kunnen we toch enigszins dit grote mysterie van En Soph begrijpen?


Lees verder mystieke overpeinzingen




4 opmerkingen:

  1. Beste Elly

    Gelezen......bijzonder en ik ga het nog eens lezen.(glimlach)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is niets en toch alles. Daar moeten we het mee doen. Dan denk ik: en waar is nu het handvat aan de hand waarvan ik dieper kan afdalen. Of moeten we het hiermee doen? Ik lees het, ik weet niet of ik het begrijp. Vermoedelijk is het dan te groot voor me. Wat kan ik vervolgens anders doen dan gewoon de mens te zijn die ik ben en mijn best te doen zo goed mogelijk te zijn? Wat voegt deze wetenschap aan mij toe. Deze dingen vroeg ik me af terwijl ik las. Er wordt veel met mystiek gegooid terwijl naar mijn idee de werkelijke leer zo eenvoudig is dat hij voor iedereen die goed wil, te hanteren is of zou moeten zijn.
    Deze tekst bemoedigt mij niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een juiste conclusie Plato. Ik zou je woorden gewoon willen herhalen, maar ze staan er al :-). Gewoon de mens zijn die je bent.
    Je vraagt hoe kan ik dieper afdalen.
    In alle tradities ook in de kabbala worden daar handvatten voor gegeven. Maar het is moeilijk in die spiegels te kijken. Ze worden tegenwoordig onmiddellijk bestempelt met MOETEN en dogma's. Ik doe het op mijn eigen manier.
    Zowel in de christelijke, joodse en oosterse tradities worden vele handvatten gegeven waar we NIETS van willen weten. Je kunt daar alles vinden wat je nodig hebt voor verdieping in jezelf. En dan blijft het nog steeds een eigen manier zolang je de leerstellingen als spiegels blijft zien.
    Meestal beperken we ons liever tot datgene waar we geen moeite mee hebben en niet tegenaan lopen.

    Dit stuk iss 'slechts'een filosofie om ons 'Godsbeeld' open te breken. waardoor er meer ruimte kan ontstaan.

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...