dinsdag 13 december 2011

Vrede in de wereld

Vrede in de wereld kan ik niet bewerkstelligen.
Dat gaat mijn mogelijkheden te boven

Binnen mijn mogelijkheden ligt
het bereiken van vrede in mijzelf

Door te herkennen en te ervaren in alles wat ik doe
wanneer ik niet in vrede ben
me verzet of wegloop of in conflict kom met mezelf.

Zoals een koning, midden in zijn stad met *zes poorten
opmerkzaam aanschouwend hoe alle verschijnselen komen en gaan.

* zes poorten:http://nl.wikipedia.org/wiki/Zes_zintuigen
gevoelsorganen
het fysiek lichaam, de ogen, de tong, de neus, de oren, en de geest

4 opmerkingen:

  1. de huid hoort erbij. met de oppervlakte van heel het lichaam "luisteren" naar wat er omgaat, tenminste zo ervaar ik het.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja Reflexxus. Ik ook.
    Ik denk dat dat met het fysieke lichaam wordt bedoeld.
    Als de huis ergens mee in aanraking komt of reageert op een van de andere zintuigen. Kippevel bijvoorbeeld, maar dat kan denk ik ook weer een gevolg zijn van één van die andere zintuigen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Helemaal eens Elly. Saai he? Nu eens geen discussies. Fijn ook, want op die manier kun je (ook als klein radertje in het fysieke geheel) toch altijd iets doen. De negatievelingen (ach...het is toch overal een rottroep en ik ken dr niks an doen) worden hier keurig tot de orde geroepen en... terecht.

    Heb je al een fanclub? Zo ja, mag ik er dan bij?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi beeld van de zintuigen. Doet me denken aan de antroposofie, die uitgaat van 12 zintuigen. Ik zocht er even naar, er is een mooi boekje over van Soesman, die ga ik maar es bestellen. :)

    De visie van Albert Soesman gaat veel verder dan de gangbare zintuigleer: hij beschrijft niet vijf maar twaalf zintuigen. De zintuigen, de 'poorten van de ziel'.. blijken een innige relatie te hebben met de 'poorten van de kosmos', de twaalf tekens van de dierenriem. Door de levendige wijze waarop Soesman esoterische gezichtspunten verweeft niet alledaagse ervaringen, worden deze van hun alledaagsheid ontdaan en ontstaat een verrassend perspectief op de mens.

    BeantwoordenVerwijderen

Blogarchief

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...