zondag 4 december 2011

Compleet

De mens is een compleet wezen; hij maakt niet alleen een wezen uit. hij is ook alles; hij is niet een stukje van de wereld, hij is de wereld zelf, hij is ook de reden waarom er een wereld is.


John Donne 1572-1632


Deze uitspraken sluiten aan bij het hoofdstuk dat Es in haar blog plaatste, waar ik het in het vorige logje melding van maakte. Het gaat over de samenhang van alle dingen. Dat er niets is dat op zichzelf bestaat en alles alleen kan bestaat doordat er onderlinge verbondenheid is. Het een kan niet zonder het ander. Het is zo alomvattend dat het door ons niet zo wordt ervaren. Pas wanneer we dat werkelijk doorgronden , ontstaat er compassie en wordt de hele wereld een Theofanie en Schoonheid. Met alles erop en eraan.

Als we dat niet doorlopend ervaren en uit ons doen raken, 
is er nog veel werk aan de winkel.



2 opmerkingen:

  1. Elly,
    Naar aanleiding van dit logje moest ik denken aan bepaalde woorden van Krishnamurti.

    a. aan het feit dat hij zo nadrukkelijk het begrip leiderschap afwees. Mensen moeten zichzelf leren kennen zonder en daarvoor moeten ze leeg zijn (Leeg in de zin van: geen herinneringen aan wat was opdat ze volkomen onbevangen en als het ware nieuw in zichzelf kunnen zoeken).

    b. dat hij het een misverstand vond dat mensen anderen navolgen in de hoop dat ze door gedragsimitatie precies zo zouden kunnen worden.

    c. dat hij, met name door het afwijzen van dat leiderschap, mede afstand nam va de Theosofische Vereniging, hoewel hij me de leden wel hartelijke betrekkingen bleef onderhouden, met name met Annie Besant.

    Toen ik Krishnamurti nog niet las, wees ik altijd intuïtief lidmaatschappen van organisaties al af (ik ben alleen lid van de Donald Duck) en toen ik hem wel las, was ik het zo van harte met zijn harde, maar rechtvaardige zienswijze eens. Hij is moeilijk te lezen, vrij rechtstreeks maar strikt in zijn leer.

    De vragen zijn:
    Wat vind jij van het afwijzen van alle navolging door K?

    Gelooft de Theosofische Vereniging nog steeds in de wederkomst van de Maythrea of was dat iets van vroeger? Zo ja, wat is het leidend kenmerk van die TV nu?

    Logje?

    http://platoonline.wordpress.com/2011/12/05/het-grote-sinterklaas-interview-ii/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Plato.
    Ik dacht net: Ik ga eens gemakkelijk op mijn lauweren rusten ;-), maar je hebt mijn enthousiasme weer opgeladen met heel goede vragen. Niet zo makkelijk voor wat de eerste vraag betreft en toch denk ik dat ik er redelijk een weg in weet zonder in uitersten van ja en nee te belanden. Nu nog de juiste woorden vinden.

    Ik ben van plan er een logje van te maken. dus...

    Bedankt voor de stimula

    BeantwoordenVerwijderen

Blogarchief

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...