dinsdag 25 oktober 2011

Liefde, een emotie of een beslissing?

Novelle stelde dat voor haar liefde een beslissing is en geen emotie.
Margreet vertelde dat ze tot haar schrik ontdekte dat ze minder flexibel was dan ze verwachtte en dat haar gevoel niet zomaar uit te schakelen was.

Ik heb alle radartjes in mijn denken aan het werk gezet, maar alleen met denken kom ik er niet, want er is ook nog zoiets als gevoel, emotie dus. Ik heb alles verzameld, plus datgenen wat ik in het Boeddhisme aan leerstof mee heb gekregen en probeer me 'eigen' te maken door ermee te werken en het in mijn dagelijks leven te integreren. Althans... daar de aandacht op te richten en in de gaten te houden of het ook werkt zoals er wordt gezegd.

En ja hoor ik vondt de oplossing voor mijzelf en in mijzelf, totdat iemand anders me kan overtuigen dat het niet zo is. :-)

De lessen die ik volg, leren me dat motivatie heel belangrijk is en in die zin denk ik dat motivatie tot liefhebben een heel goede beslissing kan zijn. Niet alleen een heel goede beslissing maar een van de beste. Zo'n beslissing of motivatie heb je nodig om ermee te kunnen werken en daar kun je je dan dagelijks bewust van worden door er je aandacht op te richten. Dan krijgt de liefde volop kans om te groeien omdat het zaadje van allomvattende liefde ligt in de vruchtbare bodem van je aandacht.
Maar dan, juist doordat ik het me heb voorgenomen en er dagelijks op gericht ben, merk ik dat ik vaak of af en toe tekort schiet. Juist door die beslissing heb ik eerder in de gaten dat het 'misgaat'. Het mooie is dan dat ik iedere keer opnieuw die motivatie weer op kan poetsen. Honderd keer vallen en honderd en één keer weer opstaan. En niet te vergeten, met humor naar mezelf kijken.
Want
Om emoties kom je niet heen. Ze zijn er gewoon en komen iedere keer weer tevoorschijn. Ze kunnen de liefde ondersteunen, maar ook onderuithalen. Het is goed dat ze er zijn. Ik kan ermee leren werken. Leren zien waar ze helpen en waar ze onderuit halen. En dan iedere keer de motivatie in dit geval de liefde weer opnieuw als een beslissing meenemen, wetend dat het soms niet lukt. En dan weer met humor naar mezelf kijken en opnieuw beginnen.

Heerlijk Margreet dat jouw beslissing van liefde het heeft gewonnen, deze keer.
Het leven blijft spannend met zelfreflexie





Zelfreflexie in La Fayette, Parijs.




2 opmerkingen:

  1. in de bijbel staat dat de rechtvaardige zeven keer zal vallen en God s genade richt hem of haar weer op.
    (rechtvaardige staat voor gelovige)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Interessante gedachtegang. Ergens moet de liefde een startpunt hebben. Tja.. en als dat in motivatie ligt, hoe ben je dan aan motivatie gekomen? Of aan emotie? Eerlijk gezegd denk ik dat al onze processen worden geleid vanuit onze diepste gevoelens. Emotie dus. Zware teleurstellingen, diepe blijdschappen die onze geest kleuren en ons inspireren tot meer of tot beter.

    Misschien zijn er ook wel meerdere wegen. Dan heb jij gelijk, heeft Novelle gelijk en is het gewoon een kwestie van wat diep in je doordringt, waar je gedachten naar uitgaan, waar je je op concentreren kunt. En of het dan de bijbel of de boeddha is, dat maakt m.i.niets uit. Het gaat er om wat bij je aanslaat.

    BeantwoordenVerwijderen

Blogarchief

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...