maandag 8 augustus 2011

Gehecht zijn

Is het mogelijk om volop te genieten en niet gehecht te raken aan het object van je vreugde? Ik denk het wel maar dat komt je niet van het ene op het andere moment aanwaaien.
Allereerst is het nodig je bewust te worden dat je het object van je vreugde maar moeilijk los kunt laten, want als je die band die je bindt niet herkent en ervaart, dan kun je er ook niet aan werken om ervan los te komen en toch blij te blijven.
Is het noodzakelijk  niet gehecht  te zijn.
Tja dat moet je zelf maar eens overdenken,
Mijn overdenkingen hebben me verteld dat het leven veel eenvoudiger wordt zonder die gehechtheid. Dan mag alles erzijn zoals het is. Het is makkelijker om te gaan met alle veranderingen en vergankelijkheden en het leven zoals het is, met al zijn onzekerheden wordt een  normale staat van zijn zonder angst voor de toekomst.
Dat gaat heel ver als je er goed en diep over na gaat denken.
Maar dat zijn alleen nog maar overdenkingen. Nu nog doen.

De vroegere eigenaren van deze bank waren er kennelijk niet zo aan gehecht. Hopelijk hebben ze wel genoten van de goede diensten die hij heeft bewezen.
Laten we er maar eens even bij gaan zitten en erover nadenken

3 opmerkingen:

  1. tja wat je daar schrijft Elly....Kopland schreef eens geluk is gevaarlijk en dat kan ik beamen eigenlijk.en gehechtheid aan spullen nou eigenlijk moet ik daar nog eens over denken.Soms zijn er spullen zoals een naaidoos en speldenkussen van mijn moeder die ik niet graag zou willen missen ze herinneren me aan dagen in mijn jeugd van liefdevolle zorg van haar.De vreugde en de hupsheid van haar in haar jongere dagen.Nee eigenlijk ben ik dus wel een beetje gehecht aan die naaidoos en speldenkussen tja het zou me wel spijten als ik ze zou verliezen ja.pffft en fin ik moet er nog maar weer eens verder over denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maak het maar niet te moeilijk Novelle. Dat is nou ook weer niet nodig. De gulden middenweg hè. Geniet er gewoon van en zie dat je eraan gehecht bent, dat is al meer dan voldoende. En wie weet mocht hij ooit door wat voor reden dan ook in rook opgaan, dan ... hopelijk kun je dan toch blij blijven als de grootste schrik voorbij is ;-)
    Dat is de manier waarop ik ermee om probeer te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Te gehecht zijn aan materie staat gelijk het leven op aarde boven het geestelijk leven stellen. Op dat moment besef je niet meer dat het leven 'slechts'een tijdelijke ervaringsschool is. Is dat erg? Ik weet het niet. Dat besef komt dan wellicht later.

    BeantwoordenVerwijderen

Blogarchief

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...