vrijdag 1 mei 2020

Gedragsverandering.

De wereld draait door alsof er niets aan de hand is. En daarmee bedoel ik niet de mensenwereld maar de wereld, de aardbol, het universum zoals het is, dat vraag ik me af.

Tijdens de corona crisis wordt het wel (pijnlijk) duidelijk hoe alles van elkaar afhankelijk is en hoe wij als mensheid daar de oorzaken en de gevolgen voor creëren. We hebben ons verheven tot heersers over de wereld en gedragen ons alsof wij het voor het zeggen hebben. Zonder dat we beseffen waar we mee bezig zijn.

Ook al is de wetenschap nog zo vol van kennis in theorieën en praktijk, de gevolgen van ons handelen, is op de lange termijn onmogelijk te overzien. We zullen moeten leren leven met dat wat we aangericht hebben en de gevolgen van alle ingrepen die we hebben gedaan moeten handelen.

Draait de wereld gewoon door omdat hij onafhankelijk van ons functioneert? Volgen de seizoenen elkaar op alsof er niets aan de hand is. Verandert er in principe niets aan onze aardbol. Heeft ons handelen daar in essentie geen invloed op?

Lijkt me vrij onlogisch te denken dat het wel weer goed zal komen als we zien hoe alles met elkaar verbonden is en hoe er als het ware kettingreacties ontstaan door onze manier van leven. Als we er ons op een uiteindelijk onwetende manier altijd weer mee blijven bemoeien en beslissingen nemen op basis van onze hebberigheid in welke vorm dan ook. Niet alleen in materiële zin maar ook in de zin van dat de dingen zich aan MIJ aan zouden moeten passen.

Er zal wat moeten veranderen. Maar of dat ook lukt en of we na verloop van tijd niet weer terugvallen in ons aangewende diep geworteld gewoontegedrag.? Dat is de vraag.

Om  te voorkomen dat we weer in dat gewoonte gedrag vervallen, is denk ik een veel langer leerproces nodig dan we nu in een paar maanden corona crisis zien. Een wereldwijde motivatie van:
Dit nooit weer.

Ik zie het nog niet gebeuren. Straks hobbelen we weer gewoon verder. 😓



6 opmerkingen:

  1. Ik hoop wel heel erg dat dit een kantelpunt is. Ik verwacht het ook. Ik denk dat het mogelijk is. Juist nu.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hopen ja dat doen we allemaal. Maar als ik bij mezelf kijk en ik ben de enige die mezelf kan veranderen en hoe ik dan verander, dan verander ik niet zoveel. Vaak denk ik dat ik wel goed genoeg ben en dat die anderen inhalig zijn en bonussen binnen halen enz. Het is veel lastiger naar mezelf te kijken. Het is dat ik mijn leeftijd meeheb en al veel heb gehad maar inleveren...dat schijnt voor niemand mee te vallen.

      Verwijderen
  2. Het kan nog alle kanten op, maar allicht gaat er iets veranderen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Soms denk ik,dat de wereld wel door blijft draaien. De vraag is,of het met mensen op die mooie blauwe bol is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een werelwijde motivatie: dit nooit weer. Als er regeringsleiders zijn die denken dat het allemaal zo'n vaart niet loopt, hoe hard moeten wij dan wel niet knokken voor enige verandering en besef dat het echt zo niet langer gaat. Trouwens ik heb het vandaag op kleine schaal al weer zien gebeuren in de supermarkt. Anderhalvemeterregel?? Waarom zou ik, met handschoentjes aan en een mondkapje op, mij kan niets gebeuren ... Ergerlijk en onverantwoord gedrag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het is heftig en het enige wat je kan doen is HET ZELF DOEN. En dan ben ik me bewust dat ik ook mijn makke heb. Niet altijd de juiste dingen doe etc. En toch doorgaan. En om wat jij schrijft, tja daardoor ben ik dus ook niet zo optimistisch maar blijf op mijn manier mijn best doen.

      Verwijderen

Blogarchief

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...