dinsdag 20 maart 2018

Spreken is zilver

 zwijgen is goud.

Problemen zijn er om ogelost te worden en als we een goede relatie hebben opgebouwd wordt het makkelijker problemen met elkaar te bespreken. Steeds meer kom ik tot de ontdekking dat andermans problemen niet door een ander opgelost kunnen worden. Luisteren en zwijgen is vaak het beste wat we kunnen  doen. Hoe moeilijk is dat?

Soms denken we dat de oplossing voor handen is en het liggen de 'behulpzame' adviezen op het puntje van de tong. Al die goede raadgevingen, waar vaak niet om gevraagd wordt en die dan beantwoord worden met ' ja maar'.

Oefenen in luisteren toont meer medeleven dan het spuien van eigen pseudo wijsheden. Een mooie oefening in aandachtig luisteren.


4 opmerkingen:

  1. Een goeie. Elly. Maar bij velen staat 'Neem nou mijn geval'op de voorgrond.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is absoluut zo, maar met een bewuste houding kun je leren luisteren.
    Mensen gaan ook meestal niet uit van de feiten en vullen zelf in. Goed dat je het onder de aandacht brengt.
    Groet El

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie post, Elly. En heel frappant voor mij, omdat ik laatst in een gesprek terecht kwam waarin ik mezelf alsmaar 'ja maar' hoorde zeggen. En nu snap ik ineens waarom: ik zocht alleen een luisterend oor, niet al die adviezen.

    BeantwoordenVerwijderen

Blogarchief

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...