woensdag 22 februari 2017

Handycaps

Lekker een beetje uitgeslapen. We gaan ook altijd veel te laat naar bed. Aan de ontbijttafel spraken we zo even over de ontwikkelingen van de laatste jaren. Het gas zal verdwijnen en dat is goed. Het moet vervangen worden door de milieuvriendelijkere energieën. Dat betekent voor mij met mijn macula degeneratie dat ik op een gegeven moment op inductie of zoiets moet gaan koken. Dat is op zichzelf niet zo n probleem. Maar de bediening misschien op den duur wel.
Nu al merk ik al hoe lastig het is om,  als het visueel niet meer zo goed functioneert, de magnetron met de tiptoetsen te bedienen. De contrasten zijn niet hoog genoeg als hij uitstaat en de tiptoetsen  lichten alleen op nadat je ze hebt aangeraakt. Dan heb ik daarop nog een draaiknop waarnaast het aan en uit toetsje zit dus die kan ik zonder problemen vinden. Zo werken ook die inductieplaten maar de oppervlakte van de tiptoetsen  is veel groter en een zoektocht op zich.

De hele maatschappij is ingesteld op jonge en goed functionerende mensen. Alle  moderne apperatuur is daarop ingesteld en met handycaps wordt geen rekening gehouden. Vooral de digitale apparaten met tiptoetsen zijn  niet bepaald geschikt voor slecht zienden. Vroeger had je knoppen waar je gewoon aan kom draaien  om de gewenste standen te krijgen en dan kon je zien hoe hoog de pitten stonden. Nu moet je op zoek naar allerlei mogelijkheden om er toch goed mee om te blijven gaan.
Voordeel van deze moderne tijd is weer de ontwikkelingen van bijvoorbeeld tablets waardoor lezen makkelijker contrastrijker en lettervergrotend werkt en spraakfuncties op computers. Zo heb ieder voordeel zijn nadeel zou Cruyf zeggen en daar doen we het mee.

Gelukkig kan ik me nog steeds goed redden en daar ben ik blij om.

Boeken lezen op een tablet of ipad

4 opmerkingen:

  1. Laat naar bed en laat opstaan, is ook in huize F. aan de orde van de dag nu er geen baas meer wacht. Soms moeten we de wekker zetten i.v.m. afspraken, best wennen.
    Eens wat betreft de snelle wereld die vooral op jeugd en gezond is ingesteld. Ik vind dat gepruts met verpakkingen en doppen een crime, wwarschijnlijk ook iets waar jij tegen aanloopt. Ik hoop zo voor je dat deze MD een langzaam proces is. Schilderen gaat goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kijk eens op de site van ideeën voor slechtzienden Elly en met nagellak of andere plakkers.bv die je ook onder potten plakt kun je ook snel gemakkelijk iets markeren enfin je bent vast wel inventief om oplossingen te bedenken voor je zelfredzaamheid te zorgen.Sterkte ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo herkenbar dat laat naar bed, ik ben ook een avondmens. Ontwikkelingen omtrent slechtzicht staan ook niet stil, ook daar zijn oplossingen voor te vinden. Hoe naar die handicap ook is. Groetjes El

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een geluk dat je je nog zo goed kan redden. Mijn moeder zei het altijd al: je ogen, daar moet je niets aan krijgen.
    Mooi schilderij, die dame met het krijtbord (dacht ik). Beetje Renoir, kleurig, zacht. Prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen

Blogarchief

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...