maandag 24 februari 2014

Zuivere Ruimte

De geest *(the mind) is verlicht maar wordt verduisterd door wat van buiten komt. Gewone mensen realiseren zich dat niet daarom ontwikkelen ze de geest niet.
Omdat de geest verlicht is kan hij bevrijd worden van de verduisteringen die van buitenaf komen. Dat is wat de edele **volgelingen begrijpen daarom cultiveren ze de geest.

De Boeddha


* The mind, bedoeld als de samenstelling van het denken-voelen. Datgene waar op ons menselijk niveau de verbinding kan worden gelegd met de Zuiver Ruimte waarin alles kan zijn zoals het is. Niet te verwarren met iets dat ver van ons vandaan zou zijn.
** volgelingen in de zin van onderzoekers die alle leringen toetsen aan hun persoonlijke ervaringen en geen klakkeloze aannemers.
(mijn persoonlijke opmerkingen)

https://www.facebook.com/BuddhismPathToPeace


16 opmerkingen:

  1. Ik heb er geen ervaring mee als ik dat zou willen dan zou ik toch de theorie eerst moeten aanvaarden om er ook maar enige ervaring mee te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik bedoel eigenlijk wie zich wil verdiepen in iets zal eerst de theorie van anderen (klakkeloos) moeten aanvaarden om überhaupt iets van ervaring met de theorie te kunnen krijgen en te begrijpen.

      Verwijderen
    2. Nou ja ik hoop dat je mijn schrijfgestuntel begrijpt (glimlach)

      Verwijderen
    3. Ja hoor ik denk dat ik je begrijp. Alleen is iets uitproberen niet hetzelfde als aanvaarden. Dat is eventueel een volgende stap. Dat geld voor alles waar je meer van wilt weten denk ik

      Verwijderen
  2. Spreekt me totaal niet aan, sowieso al het verschil tussen "gewone'mensen en 'edele volgelingen" Ik griezel hiervan. Volgelingen vind ik sowieso al eng klinken en zijn in mijn ogen dus niet edel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan Margreet. Het is MIJN vertaling van een klein citaatje van 500 jaar voor Christus :-).
      Sommige tegenwoordige fanatieke volgers van bepaalde sporten of politieke stromingen en meer van dergelijke zgn welzijnsvoorschriften vind ik persoonlijk vaak meer verontrustend. Er zijn altijd wel ideeen van anderen waar mensen zich toe aangetrokken voelen. Daar hoeft niets mis mee te zijn zolang we er zelf met ons verstand bijblijven.
      Dat is het belangrijkste

      Verwijderen
    2. Ja ik voel me ook weleens aangetrokken tot iets natuurlijk maar dan ben ik nog geen volgeling. En ook niet edel, of ik ben sowieso edel, ik ben niet meer of minder als alle andere mensen immers.
      Het is weer zo'n tekst die irritatie opwekt.

      Verwijderen
    3. Natuurlijk ben jij edel Margreet. Alle mensen zijn edel, maar niet iedereen realiseert zich dat. Jammer hè. Vaak struikelen we over de dingen die ons irriteren omdat ze niet met ons eigen idee stroken en vergeten waar het dan om gaat. Heb ik ook hoor.
      Er staat de geest IS verlicht dat betekent al dat alle mensen edel zijn want we hebben allemaal geest. En die oude taal ach ja... ik kan me voorstellen dat het niet altijd goed valt.

      Verwijderen
  3. Maar als iedereen edel is, wie zijn dan die gewone mensen Elly?

    Er staat ook dat de geest verlicht is maar dat deze wordt verduisterd door wat van buiten komt. Prima. Maar dan komt er een onderscheid: sommige mensen ontwikkelen die geest niet namelijk de gewone mensen. Maar de anderen (de Edele mens) ontwikkelt de geest wel omdat hij zich steeds realiseert dat de geest nog steeds verlicht is.
    Dus is er een onderscheid en dan begrijp ik Margreets ergernis wel een beetje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja kijk Plato, dat is nu een goede vraag, ik lees geen antwoord van Elly.. wie zijn dan die gewone mensen Elly? Ik heb het idee dat je zelf niet goed raad weet met die tekst.

      Verwijderen
    2. Als je echt een antwoord wilt hebben Margreet zou je je moeten verdiepen in de Boeddhistische filosofie die de Boeddha gegeven heeft. Dan zou je beslist de gevraagde informatie op de lange duur duidelijk krijgen als je het daarbij ook nog naar binnen zou brengen en je eigen leerde maken, kan het heel langzamerhand een bodem in jezelf krijgen. Ik ben daar nu 20 jaar mee bezig.
      Je hebt gelijk ik ben dus niet van plan om hier in een paar woorden iets neer te schrijven waarmee ik een oplossing voor jouw ergernis zou hebben over het woordje edel.
      Zelf weet ik wel raad met de tekst omdat het voor mij niet gaat om ergernis die heel verduisterend kan werken over een woord maar om de inhoud van wat er in de tekst staat.
      De Geest is verduisterd (waarvan irritatie en ergernis, haat en boosheid, jaloezie, achterdocht, faam en blaam, oordelen, weerstand, voorkeuren, afkeren, zorgen, angsten, gehechtheden, idealen, enz. enz. enkele van de vele verduisteringen zijn binnen de Boeddhistisch context) maar de geest kan bevrijd worden door hem te cultiveren, dat is wat *buitengewone (om maar eens een ander woord te gebruiken) mensen begrijpen.
      Kijk Margreet dat is waar ik zulke teksten om schrijf. dingen die me bezig houden, waar ik affiniteit mee heb. Net eender als jij schrijft over gezond eten etc.
      Ik begrijp dat het voor jou heel anders ligt en dat is helemaal goed. Je kunt een goed mens zijn zonder religie en je op de gewone dingen van het dagelijks leven richten een prachtige invulling aan je leven geven er zijn voor anderen en je omgeving Perfect. Helemaal goed. Voor mij hoef je niets anders te zijn dan te zijn wie je bent.
      Maar
      Er zijn ook mensen die zich in een religie verdiepen en daar naar eer en geweten het beste uit willen halen waardoor ze zich opgetild voelen zich ondersteund en extra energie ontvangen om een zo goed mogelijk mens te zijn. Dat is waar ik voor ga en daar geef ik hier, af en toe misschien wel veel te kort door de bocht, uitdrukking aan door erover te schrijven. Je hoeft je daar niet aan te ergeren. Daar help je niemand mee en zeker jezelf niet. Ik vind het altijd weer grappig om te zien waar je over struikelt en je hebt gelijk, ik weet soms niet zo snel een juist antwoord te bedenken omdat je vragen niet altijd makkelijk zijn, maar wel een uitdaging en ik leer er veel van over mijzelf. Hoe vreemd dat jou misschien ook in de oren klinkt.
      Ik hoop dat dit meteen een antwoord is op de vraag die Plato stelde over waarom ik schrijf en Plato reacties zijn altijd goed en stel ik ook op prijs hoor, ik leer er veel van zoals ik hierboven al zei, maar ik vraag er niet om. Ik heb daar ook geen verwachtingen over.

      *Ja en dan wil ik toch nog opmerken dat het heel moeilijk is om vanuit het sanskriet bepaalde woorden te vertalen die voor complete begrippen staan die we hier in het westen totaal niet kennen en waar we dus ook geen woorden voor hebben. Binnen de lessen die ik krijg worden nog regelmatig vertalingen aangepast door leraren die de authentieke taal beheersen.

      Verwijderen
    3. Dank voor je uitgebreide uitleg, zo'n tekst is beter te vatten dan dat kleine stukje in de log, ik weet niet wat je met zo'n stukje tekst wilt bereiken, m.i. heeft niemand er iets aan. Je kunt dan beter de uitleg zoals je nu doet meteen plaatsen.
      Ik ben niet echt geïnterresseerd in Boeddhisme alhoewel ik het ook zeker niet afwijs of keur.
      Verder deel ik de mening van Plato hieronder, ik voel ook geen onderscheid tussen mensen die wel of niet aansluiten bij een religie oid. Er zijn verschillende wegen naar Rome is het bekende spreekwoord en ik denk ook dat het maar de vraag is of we wel naar Rome moeten of uberhaubt egens naartoe :) Misschien leidt dit leven wel nergens toe, niemand weet het werkelijk immers. Ik denk dat religie e.d. vnl een soort houvast geeft voor mensen die dat nodig hebben, mensen zoeken vaak een houvast en dat is niet gek. Als jij dat in Boeddhisme vindt, prima toch.

      Verwijderen
  4. Ook ik heb moeite met de "edele volgeling", alsof je dat tot een beter mens maakt dan de niet volgeling.
    Klakkeloos iets aannemen, is nooit aan te raden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. enne...wat ik nog toe wilde voegen is....verdorie weer m'n type-inkt op! :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een gerespecteerde uitleg Elly. Ik begrijp nu dat jij een onderscheid maakt tussen mensen die naar eer en geweten leven en mensen die dat ook doen maar zich tevens gesterkt voelen door een filosfie of religie. Ik denk dat het enige verschil is dat degene die zich daardoor gesteund worden, in feite krijgen wat ze nodig hebben, namelijk steun. Ik ken ook mensen die dat kennelijk niet zoeken (misschien omdat ze er niet mee zijn opgegroeid of omdat ze een natuurlijke goedheid in zich hebben) die zich niet aan zo'n filosofie of religie hechten. Naar mijn overtuigen is de ene groep niet edeler dan de andere. Ware dat wel zo, dan zou de mens die nooit met religie is opgevoed per definitie slechter zijn dan degene die dat wel heeft meegekregen. En dat wil er bij mij niet in,

    Ik begrijp uit de hele context van jouw woorden (en zo ken ik je ook) dat je de ene groep niet boven de andere stelt, al is het alleen maar omdat ik weet dat ook jij in de overtuiging leeft dat mensen in feite niet in staat zijn om over elkaar te oordelen (ook al doen ze dat vlijtig). Het wekte even de indruk door het gebruik van de woorden 'gewoon' tegenover 'edel.'
    Het is goed dat dit misverstand uit de weg is geruimd. Wat overblijft is de gemeenschappelijke interesse van alle mensen die hier op de blog bijeenkomen, in de mysteriën van het leven en de zoektocht die daar het gevolg van is (deze zin geeft al weer ruimte voor discussie :-) ).

    Dat was het wel zo'n beetje.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Te snel getikt: worden moet zijn: voelen in regel 3 :-) Ach Plato, lees je reacties toch eerst eens behoorlijk terug.

    BeantwoordenVerwijderen

Blogarchief

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...