zaterdag 23 februari 2013

Toevlucht nemen

Ik heb het gevoel dat ik weer helemaal op gang moet komen. Dan heb ik helemaal geen inspiratie om ook maar iets op mijn blogje te schrijven. De hele week ben ik met mijn kleinzoon bezig geweest. Dat was heel gezellig. Hij houdt me wel bezig :-).
Dus nu begin ik maar weer eens en neem toevlucht tot mijn citaten boekje.

Kijk naar de zon. Kijk naar de maan en sterren. Kijk naar de groene aarde. En denk na.
Hildegard van Bingen.

En David Hume lijkt daar een antwoord op te geven. Hij zegt.
Schoonheid is geen kwaliteit van de dingen zelf. Ze bestaat in de geest die het ziet.

Altijd mooie dingen om over na te denken. Als de geest verduisterd is door problemen en moeilijkheden lijkt het onmogelijk om schoonheid te zien. Dan denk je soms dat er geen schoonheid bestaat. Toch is het voortdurend in en rondom ons aanwezig. Als je dat nu kunt bedenken wanneer je het even niet zien zitten. Ja, dan kun je misschien weer openingen maken in het doemdenken.
Dan hoef je niet te wachten op het voorjaar of de zon, want ook maan en sterren en een grauwe regendag zijn van onmetelijke schoonheid voor de geest die het in zich heeft dat te zien. En die geest hebben we allemaal.
Laat hem niet verduisteren. Niet door wat dan ook.
Maar ja ik weet best hoe moeilijk dat soms kan zijn. De zware gedachten kunnen je overvallen voor je het in de gaten hebt en dan zit je er middenin. Vaak heb je  handvatten nodig om er weer uit te komen. Mensen, dingen in en om je heen toevlucht tot vrienden, familie, religie, mooi weer en eruit gaan of wat dan ook. Misschien is dat nodig totdat we begrijpen dat het allemaal IN onszelf aanwezig is en niet buiten onszelf. Dat we het allemaal zelf zijn wat er is, wat we zien en hoe we het ervaren.

Nou al schrijvend kom ik dan toch weer op gang. Zo zie je maar.

En mij helpt het om mijn toevlucht te nemen tot de Boeddha en alles wat ik leerde ervaren door zijn lessen.
Daardoor leer ik steeds beter ervaren en zien dat alle ervaringen IN mijzelf en uit mijzelf voortkomen.


Wouw, en deze vond ik zojuist nog op facebook


16 opmerkingen:

  1. Nou, dan is het toch de moeite waard geweest. Tegelijkertijd denk ik: er zijn vast wel mensen te vinden die niet of nauwelijks last hebben van deze negatieve zaken zonder te mediteren. Dus kennelijk is mediteren een goed middel maar kan het ook op andere manieren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Werkelijk in het volle bewustzijn aanwezig zijn IS mediteren Daarvoor hoef je niet op een kussentje te zitten.:-)
      Je kunt je afvragen of je weet wat het is om in het volle bewustzijn aanwezig zijn.

      Ik heb het niet over andere mensen en wat die wel of niet hebben.

      Verwijderen
  2. Wat ik me afvraag: Reflexxus was toch ziek he? Weet jij hoe het met haar is? Daar was ik vandaag nieuwsgierig naar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook jij en ik…


    we zijn de vreugde en het verdriet
    de lach en traan
    zon en maan
    maar zelf merken we dit altijd niet


    Lenjef :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je schrijft 'altijd niet' Ik ben het er helemaal mee eens. Zo voortdurends bewust zijn we nooit maar in ieder geval zelden.

      Verwijderen
  4. Schoonheid heeft een bepaald licht nodig om te worden gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooie visuele opmerking Novelle. Ook met fotograferen merk ik het altijd weer hoe belangrijk lichtval is. Met je geest is het ook mogelijk het licht er vanuit een ander of nieuw perspectief over te laten schijnen.
      Bedankt.

      Verwijderen
  5. Niets heeft inherente betekenis. Alle betekenissen zitten in ons zelf. Als we agressief of boos zijn zit agressiviteit en boosheid in onszelf, als we gelukkig zijn en blij zit geluk en blijheid in onszelf. Helder en klaar inzicht in hoe de wereld vanuit onszelf betekenis krijgt maakt dat we bewust met onszelf en de wereld kunnen omgaan. Meditatie helpt om dat inzicht te verwerven, het is een levenslang pad.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vanuit mijn optimistisch, levensgenietende aard overdenk ik graag het volgende:
    wat nou als je geest permanent verduisterd is door bijvoorbeeld een chronische depressie. Je eenvoudig het licht, de schoonheid niet ZIET, zelfs niet kunt verdragen en je opgesloten zit/bent in je nauwe uitzichtsloze bestaan...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat lijkt me verschrikkelijk Es. En het is mogelijk het kan ook ons overkomen. Er hoeft maar iets te gebeuren dat je aan de botten komt om erin te vervallen. Dan is het te hopen dat degene die daar niet mee te kampen hebben (zoals wij nu) er voor hen kunnen zijn en dan ook nog eens de mogelijkheid hebben om de juiste dingen aan te dragen en te doen.
      Dat is de weg van mededogen ontwikkelen. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen.

      Verwijderen
  7. Zijn wij met dat laatste wat je hebt geschreven aan Es nu niet bezig ten opzichte van Reflexxus.
    Ieder op zijn/haar eigen wijze proberen goed te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ging ook door mij heen Ferrara. Zo dragen we allemaal ons steentje bij. Ik beëindig net een briefje aan haar en hoop dat ze er kracht uit kan putten en uit wat ze van ons vraagt.

      Verwijderen
  8. ja elly, zo kan het zomaar ineens gaan hé,
    al doende.. zit je er middenin, in de flow bedoel ik:-)

    hildegard von bingen.... ik heb nog eregns héél mooie muziek van haar
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Reacties
    1. Goed gezien Adelheid.
      "Tot aan de verlichting neem ik toevlucht tot Boeddha Dharma en Sangha"

      Verwijderen

Blogarchief

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...