dinsdag 12 februari 2013

Leven in aandacht


Wanneer je achteloos je thee drinkt, dan is het leven zelf niet aanwezig. Je leeft niet echt want je bent er eigenlijk niet, je bent je niet bewust, je bent niet geconcentreerd. Dat moment is geen moment van beoefening.
Maar als je begint om je thee vol aandacht en geconcentreerd te drinken, dan is er een handeling als van een heilig ritueel: het IS al een gebed.
Als je loopt, als iedere stap je blij maakt; dan verzorgd iedere stap jou, het verandert je, iedere stap is een gebed.

In de traditionele Boeddhistische beoefeningen is geen verschil tussen meditatie en gebed, want als je mindful en geconcentreerd bent heb je inzicht, je komt in aanraking met het Boeddhaland, met Boeddha en de gemeenschap. Als je werkelijk bid, ben je in contact met Jezus, met God koninkrijk en daarmee in aanraking komen dat geeft transformatie en heling. Als er volledige aandacht en concentratie is, is er inzicht. Er is geen verschil tussen degene die bid en degene tot wie men zich richt in het gebed.

Dat is waardoor communicatie diep en totaal is. Dan is tranformatie en heling mogelijk.

Vrij vertaald naar Thich Nhat Hahn.



4 opmerkingen:

  1. Ik ken het begrip 'in je handeling blijven ' vanuit therapie. Een belangrijke wijze om niet in dagdromen te verdwijnen maar met twee benen op de aarde te blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Alles heeft een reden…


    misschien is het niet-bewust-zijn van wat een mens soms doet
    een vorm van ruimte creëren in het bezige brein
    zodat men met onbenullige dingen kan bezig zijn
    op automatische piloot, terwijl het de essentie niet beïnvloedt



    Ik kan er natuurlijk lichtjaren naast zitten, Elly! :)
    Lenjef

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lenjef Ik denk dat de (echte) essentie sowieso niet beïnvloed of aangetast wordt.
      En voor wat dat onbewust bezig zijn betreft, tja ik denk dat ik eigenlijk daar het meeste van de tijd mee bezig ben. Als ik er echt op let dan kom ik tot de ontdekking hoe weinig tijd ik echt bewust bent van gedachten en handelingen. De meeste tijd ben ik daar totaal niet mee bezig.
      Pas op het moment dat ik dat ontdek, ben ik weer even bewust :-)

      Verwijderen
  3. Mooi stuk. Mediteren is bidden, concentratie is heelheid en inzicht. Diepe aandacht maakt tot eenheid.
    Het is goed dit te beseffen in een wereld waarin handelingen en beelden van vluchtigheid aan elkaar hangen.

    BeantwoordenVerwijderen

Blogarchief

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...