dinsdag 4 december 2012

Vrolijk spetteren

Ik zit hier met een mond vol tanden.
Dat gebeurd me de laatste tijd wel vaker. Het is leuk logjes te maken. Iets te schrijven of een foto te plaatsen. Maar met regelmaat lijkt de inspiratie uitgedroogd. Komt er niets zinvols uit dat toetsenbordje en moet ik het doen met een foto uit het archief of dingen die ik ergens vandaan pluk.

Toch is deze foto nog niet zo lang geleden gemaakt. Als je dan even terug kijkt merk je hoeveel er verandert in korte tijd. Er is nauwelijks nog groen in het park te ontdekken. En insecten worden schaars. Vogels gaan een moeilijke tijd tegemoet. Altijd gaat het wisselen van de jaargetijden door. Evenals de omstandigheden in ons leven. Maar niet te vergeten ook wijzelf zijn ieder moment anders. Dat lijkt misschien niet zo, maar als je daarover gaat analyseren kom je vanzelf tot die ontdekking. We reageren bijvoorbeeld overal anders op. Gaan met iedereen anders om en zelfs onze cellen vernieuwen zich met grote regelmaat.

Als dat niet zo zou zijn zou alles in een soort bevroren toestand aanwezig zijn met geen enkele bewegingsruimte. Geen plek voor manifestatie. Nu kunnen moeilijke tijden tenminste voorbijgaan. Dat betekent ook dat we er iets aan kunnen doen want verandering is altijd mogelijk.
Waaraan iets doen? Nou ja, gewoon aan dat waar je iets aan zou willen doen. Het is mogelijk. Verandering is mogelijk. Waarom zouden we daar dan geen gebruik van maken. Waarom blijven we  vast zitten in  dingen die we als een probleem ervaren. Misschien is het mogelijk er vanuit een ander perspectief naar te kijken. Voor iedere omstandigheid zijn ontelbare mogelijkheden om er mee om te gaan ook al lijken die omstandigheden soms vast te zitten en wordt je er in je idee je hele leven mee geconfronteerd. Jij  hebt  de mogelijkheid er anders mee om te gaan.

Alles is uniek. Niet één ding is hetzelfde. Niet één seconde is gelijk aan de volgende. Alles is optimaal te gebruiken om nieuwe mogelijkheden te creëren, overwinningen behalen op het oude falen, nieuwe gewoontepatronen aan te leren om dat te doen of te veranderen wat je wilt. Neem geen genoegen met een dipje doe je ogen open en kijk om je heen.

Al is het koud en al regent het pijpestelen. Je kunt het gebruiken om nieuw leven te laten groeien.

Zo rolde er toch weer iets uit compie en kan ik er wel weer tegen.  Met deze zelfgefabriceerde peptalk stap ik onder mijn eigen regenbui, de douche met in iedere seconde duizenden verschillende druppeltjes van vrolijk spetterend water.





4 opmerkingen:

  1. Ik heb gezellig even mijn ochtendthee bij je logje gedronken.Lekker ontspannend thuis voelden je zinnen aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Herkenbaar. Gebrek aan inspiratie of is het ergens ver weg gestopt op zo'n moment.
    Inspirerende log.
    Ik wou dat ik hem vroeger op de dag had gelezen, was zo druk met een Top2000 stuk dat niet wilde lukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb hier bij je gelezen en ben blij dat je jezelf weer bij de haren omhoog sleepte. Ik ga nu een bakje thee drinken en een boterhammetje eten. Want dat was er nog niet van gekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een droom


    Ik droomde ooit dat ik een rijmer was
    met woorden zo helder als glas.

    Later is gebleken
    dat ik te diep in het glas had gekeken.

    De dingen die ik schreef
    bekeek men heel scheef.

    Al mijn schrijfsels waren floppen.
    Toch kon ik niet stoppen.

    Bleef maar verder gaan.
    Tot ik plots één goede zin zag staan.

    Van puur geluk
    beet ik mijn balpen stuk.

    Maar een rijm van één zin
    was vast geen goed begin.

    Ben beginnen zoeken
    in meer dan duizend boeken.

    Met een potlood in de hand
    op die tweede zin gebrand.

    Die zou en moest er komen.
    Dat had ik me voorgenomen.

    Het werd één grote frustratie
    Kwam niet verder dan een spatie.

    Begon te twijfelen aan mijn rijmcapaciteit.
    Was al mijn zelfvertrouwen kwijt.

    Had ik maar andere beginwoorden gekozen.
    Dan had ik nu niet zitten blozen.

    Ik zit gewoonweg vast.
    Vind geen enkele zin die op de éérste past.

    Je moet het me maar vergeven.
    Ik had je echt graag een rijm gegeven.

    Het zal helaas niet gaan.
    Voor de zin die ik zoek blijken geen woorden te bestaan.



    'Maar met regelmaat lijkt de inspiratie uitgedroogd.'
    Zoals je zelf kunt lezen heb ik soms ook gebrek aan inspiratie. Ik kan dan zelfs niet één goede zin vinden, Elly! :)

    Lenjef

    BeantwoordenVerwijderen

Blogarchief

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...