Meditatie is nooit gebed. Bidden, smeken, ontstaat uit zelfmedelijden. Je bidt als je in moeilijkheden verkeert, bij verdriet: maar als je gelukkig bent, blij, hoef je nergens voor te bidden. Dit zelfmedelijden dat zo diep in de mens is geworteld, is de bron van afgescheidenheid. Dat wat afgescheiden is, althans denkt dat dit zo is, en steeds vereenzelviging zoekt met iets wat niet is afgescheiden, schept alleen maar meer verdeeldheid en pijn. Van deze verwarring uit roept men de hulp in van de hemel, man of vrouw, of van de een of ander zelfbedachte godheid. Wellicht wordt deze roep beantwoord, maar het antwoord is de echo van het zelfmedelijden, in zijn afgescheidenheid.
Meditatie is iets heel anders. Gedachten kunnen dit domein niet binnendringen; er is geen afgescheidenheid en daarom geen identiteit. Meditatie volstrekt zich in alle openheid, voor de geheimzinnigheid is geen plaats. Alles is zichtbaar, helder; dan is er de schoonheid van liefde.
J. Krishnamurti.
De foto's in de blogs kun je in de lichtbak bekijken als je ze aanklikt.
Alle blogs op data volgorde
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Blogarchief
-
►
2011
(105)
- ► augustus 2011 (18)
- ► september 2011 (14)
- ► oktober 2011 (16)
- ► november 2011 (21)
-
▼
2012
(346)
- ► januari 2012 (42)
- ► februari 2012 (18)
- ► maart 2012 (31)
- ► april 2012 (16)
- ► augustus 2012 (27)
- ► september 2012 (38)
- ▼ oktober 2012 (32)
- ► november 2012 (27)
-
►
2013
(151)
- ► januari 2013 (22)
- ► februari 2013 (20)
- ► maart 2013 (19)
- ► april 2013 (13)
- ► augustus 2013 (10)
- ► september 2013 (9)
- ► oktober 2013 (9)
- ► november 2013 (9)
-
►
2014
(106)
- ► januari 2014 (15)
- ► februari 2014 (11)
- ► maart 2014 (15)
- ► april 2014 (14)
-
►
2015
(106)
- ► januari 2015 (14)
- ► februari 2015 (22)
- ► april 2015 (1)
- ► september 2015 (20)
-
►
2016
(116)
- ► februari 2016 (25)
- ► april 2016 (1)
- ► augustus 2016 (11)
- ► oktober 2016 (21)
-
►
2017
(87)
- ► januari 2017 (13)
- ► maart 2017 (1)
- ► oktober 2017 (10)
-
►
2018
(146)
- ► januari 2018 (16)
- ► maart 2018 (26)
- ► april 2018 (21)
- ► augustus 2018 (15)
- ► september 2018 (11)
- ► oktober 2018 (10)
-
►
2019
(110)
- ► januari 2019 (16)
- ► februari 2019 (14)
- ► maart 2019 (17)
- ► april 2019 (12)
- ► oktober 2019 (8)
-
►
2020
(161)
- ► maart 2020 (9)
- ► april 2020 (7)
- ► augustus 2020 (17)
- ► september 2020 (17)
- ► oktober 2020 (9)
- ► november 2020 (25)
-
►
2021
(268)
- ► januari 2021 (26)
- ► februari 2021 (21)
- ► maart 2021 (24)
- ► april 2021 (22)
- ► augustus 2021 (23)
- ► september 2021 (32)
- ► oktober 2021 (19)
- ► november 2021 (15)
-
►
2022
(121)
- ► januari 2022 (11)
- ► februari 2022 (15)
- ► maart 2022 (13)
- ► april 2022 (12)
- ► augustus 2022 (20)
- ► september 2022 (13)
bidden is misschien soms smeken. maar er zullen er meer zijn die zoals ik bidden zien los van die oude (kerkelijk christelijke) manieren en bidden zien als "biddend" in het leven staan. ik kan dat verder niet uitleggen maar het lijkt op doorlopend ( nou, ja, bij wijze van spreken) mediteren. gewoon terwijl je door loopt ( zeg maar) het je afstemmen/ graag afgestemd zijn op de werkelijkheid achter de onze.
BeantwoordenVerwijderenJa, ik denk dat er tegenwoordig wel meer mensen zijn die er op de door jou beschreven manier mee omgaan. Maar ik vind het goed om er even bij stil te staan. Ik vind het een mooi vergelijk van K.
VerwijderenHet determineren van de woorden is niet altijd voor iedereen hetzelfde, handig om daar meer duidelijkheid in te krijgen. We gebruiken soms dezelfde woorden met verschillende uitleg, dat kan heel verwarrend zijn.
Bidden is toch vaak gericht op iets BUITEN onszelf. Dat zit er vaak behoorlijk ingebakken. Krishnamurti heeft het over NIET afgescheidenheid.
valt veel over te zeggen. en K. deugt!
BeantwoordenVerwijderenProtest! Maar goed jij bent een boeddhist enfin.Reflexxus geeft al aan dat bidden eigenlijk niet altijd gejammer is.Het kan ook een soort van verbinding met wederzijds respect zijn met het/de Eeuwige.
BeantwoordenVerwijderenIk wrijf even tegen mijn schenen au dit deed zeer Elly.
Sorry Novelle. Het is niet de bedoeling om te kwetsen. Uiteindelijk heb ik het 'slechts' over methoden die leiden tot een verbinding van Eenheid. Het is onzinnig te veel waarde te hechten aan methoden. Waar het om gaat is dat je iets doet wat die Eenheid bewerkstelligt. ( bijv. Niet ik leef, maar Christus leeft in mij.) Als dat in je achterhoofd zit, kan het niet kwetsend zijn. (hoop ik). Jij bepaald hoe, wat en op welke manier je doet.
VerwijderenKrishnamurti is i.d.d. heel erg uitgesproken en wijst ons erop hoe het vaak WEL zit. Om in het midden bij jezelf uit te komen is het belangrijk de uitersten te kunnen zien en te leren kennen. Het gaat om ieder persoonlijke eigen integriteit. En dat zit volgens mij wel goed bij jou :-) alhoewel je dat slechts zelf bepaald.
Je schrijft verbinding met het/de Eeuwige. Daarmee zet je het al buiten jezelf. Het zit echt ook allemaal in jezelf Novelle het/de Eeuwige is iets van jezelf, als het er niet inzat, zou het er ook niet uit kunnen komen. Die bewustwording is voor ons vaak heel moeilijk te vatten. Maar daar ligt de essentie. Waar K. het over heeft.
Nogmaals sorry als het niet goed overkomt. Het is zeker niet de bedoeling om te schoppen, maar om helderheid te krijgen.
ik wist dat het niet persoonlijk bedoeld was hoor(glimlach)
VerwijderenIk wist dat je dat wist hahahaha.
VerwijderenJa ik vond het ook niet juist, ik ben het wel vaak met K eens maar bidden is voor mij vaak juist danken. Ik was verbaas dat deze tekst van K kwam omdat de eerste regels me direct kribbig maakten.
VerwijderenBoeddhisme is geen leer het is ontroering.
VerwijderenLenjef
Heel mooi Lenjef, zoals jij het altijd weer weet te benoemen.!!!
VerwijderenNovelle! raak! jouw omschrijving.
BeantwoordenVerwijderenHihi, het is maar goed dat het door Krishnamurti geschreven is...
BeantwoordenVerwijderenWat hem betreft, ook hij is niet heilig voor me in zijn uitspraken.
En in die zin 'kwetst' hij me dus niet.
Grappig Walter. Ik heb bij veel dingen ook mijn kanttekeningen omdat hij uitgaat van zijn eigen 'staat van zijn', die niet op iedereen van toepassing is. Hij beschrijft geen pad daarnaartoe en wijst veel 'methoden' af omdat je je daar weer aan vast kunt grijpen. Als je dat niet doet (je daaraan vastgrijpen. Wat in het B. gebeurd door de Leegte erbij te integreren) kan ik goed met hem in zee. Maar het blijven lastige abstracties.
Verwijderen
BeantwoordenVerwijderen"We gebruiken soms dezelfde woorden met verschillende uitleg, dat kan heel verwarrend zijn." zeg jij, maar het is niet alleen een kwestie van spraakverwarring want jij spreekt onmiskenbaar een negatief oordeel uit over bidden.
Het is vast goed om verwante fenomenen met elkaar te vergelijken, maar wat mij bij het lezen gaat dwarszitten is die achterliggende veroordeling;
bidden is fout, want is hetzelfde als smeken en komt voort uit zelfmedelijden, en mediteren is goed.
Ik doe geen van beiden. Ik doe 'het' weer anders, op mijn eigen manier. Maar ik heb bidden nooit gezien zoals jij het hier neerzet. Ik zag het altijd als 'stilstaan bij' en 'aandacht vragen' voor iets dat dit nodig heeft. Het is maar een woord, bidden, maar heeft het niet dezelfde functie? Passend bij de mens in zijn tijd en omstandigheid?
De protestanten kraakten de katholieken af, de vrijgemaakt-gereformeerden kraakten de gereformeerden af, de Hindi. moslims, boeddhisten, de theosofen, de antroposofen en hoe ze allemaal heten kraken allemaal elkaar af. Ze zetten hun eigen overtuiging neer als de norm, en kunnen het niet laten hun eigen normen aan de ander op te dringen. Daarom overtuigt dit betoog van jou mij niet. Sorry.
Hohoho Schrips.
VerwijderenDit is een stuk van Krishnamurti, niet van mij. Ik spreek geen negatief oordeel uit en volgens mij Krishnamurti ook niet.
De veroordeling lees je in jouw interpretatie van het stuk. Ik heb geen moeite met zelfmedelijden. Zo goed als ik mededogen met anderen heb, heb ik het ook met mijzelf zonder daar moeilijk over te doen. En iedereen die op welke manier dan ook wil bidden moet dat zelf weten. Dus ik lees echt geen veroordeling.
Ik bevestigden bij Reflexxus al dat er tegenwoordig veel meer mensen zijn die op een andere manier bidden.
In je derde alinea zet niet IK maar KRISHNAMURTI het er dus zo neer en bij Novelle schreef ik al: 'Krishnamurti is i.d.d. heel erg uitgesproken en wijst ons erop hoe het vaak WEL zit. Om in het midden bij jezelf uit te komen is het belangrijk de uitersten te kunnen zien en te leren kennen. Het gaat om ieder persoonlijke eigen integriteit die je slechts zelf bepaald.'
Over je laatste alinea zou ik nog willen herhalen wat ik ook bij Novelle schreef, dat het zowiezo onzinnig is om over METHODEN (Hindi, moslim, boeddhisten etc.) te ruzieën. Dat slaat werkelijk nergens op. Het gaat over heel andere dingen dan over methoden. Jammer genoeg zien vele stromingen hun religie als DE WAARHEID (wat tweedracht veroorzaakt)en niet als methoden. Het gaat er om wat ze bewerkstelligen in onszelf. En het is nooit de bedoeling om tweedracht te veroorzaken. Dat is nooit de juiste manier.
Het is ook niet mijn bedoeling om wie of wat ook te overtuigen het is de bedoeling om er goed naar te kijken en te overwegen hoe het bij onszelf zit en dat is dus gelukt :-)
Toch Elly plaats jij heel vaak iets over meditatie, het komt op mij weleens over als het willen overtuigen van de goede werking ervan.
VerwijderenDat is het grote gevaar als je citaten van anderen plaatst. Ik denk, je plaatst het omdat je het ermee eens bent.
BeantwoordenVerwijderenEn omdat je deze boodschap onder de mensen wilt verspreiden.
Citaat "Bidden ontstaat uit zelfmedelijden". Dat is een oordeel. Ik snap niet hoe je dat kunt ontkennen.
"Dit zelfmedelijden dat zo diep in de mens is geworteld, is de bron van afgescheidenheid. " Dat is ook een oordeel.
"Het antwoord is de echo van het zelfmedelijden". Is dat een positieve benadering van bidden?
Conclusie kan dan niet anders zijn dan negatief, je schiet er niks meer op, integendeel, je scheidt jezelf af. Je doet het verkeerd.
Ik plaatste het om de dingen die hier boven komen op te zoeken :-)
VerwijderenJe kent de hele munt pas als je beide kanten van de munt kunt zien.
Als dat je uitgangspunt is en je ALLES wilt leren kennen ga je ook voor het zogenaamde negatieve, Niet aan de kant. Het positieve bestaat slechts op grond van het feit dat er negatief is.
Op die basis kun je zelfmedelijden leren herkennen zonder veroordeling, met acceptatie en mededogen.
Eens met Schrips. De tekst deugt niet Elly, sorry.
VerwijderenVoor wie er voor open staat.
BeantwoordenVerwijderenhttps://sites.google.com/site/psychosofie/home
Bidden is ego-intentionaliteit.
Zie:
Het gaat om het pad zelf.
Lenjef
Is vast heel interessant ik ga kijken. Later...
VerwijderenDe discussie heeft al plaatsgevonden. Mijn reactie is al in de eerste van reflexxus verwoord.
BeantwoordenVerwijderenOverigens doen mensen die bidden er goed aan om eens te kijken op welke manier zij bidden. Is dat op een meditatie-gelijke wijze, dan lijkt me daar niets mis mee. Maar er zijn vast heel wat mensen die bidden op de manier die jij bedoelt, want het is hier niet allemaal een pot nat. Mensen die klagerig bidden om hulp zoeken het probleem buiten zichzelf en dus de oplossing ook. Men trekke de schoen aan die hem past.
nou durf ik wel te bekennen wat best beetje grappig is. mijn eerste reactie hierop had ik nog niet door dat het een citaat van K. was ik dacht van E.
BeantwoordenVerwijderenals we allemaal gezwegen hadden in het zonnetje ergens bijelkaar op een pleintje onder een plataan ( ofzo, mag ook anders!) waren we elkaar meer en sneller nabijgekomen dan nu met al die lettertjes.
een hartelijke groet!,
josiene
Lijkt me heerlijk met zijn allen zo op een bankje in de zon.
BeantwoordenVerwijderenMaar toch allemaal bedankt voor het meedenken en alle lettertjes!
Ik ga me niet met de discussie bemoeien, maar vraag me af of iemand hier wel eens aan rozenkrans bidden heeft gedaan? Ja ja het is weer oktobermaand en dan hoor je iedere avond de rozenkrans te bidden.
BeantwoordenVerwijderen