donderdag 4 oktober 2012

De Geheime Leer


Als men een plant uit de grond trekt en verplaatst naar een stuk land waar de zonnestraal haar niet kan bereiken, zal deze haar niet volgen.
H.P. Blavatsky
De Geheime leer deel 2 (110)

Veel uitspraken, vergelijkingen en ook gedichten mythen en sagen hebben een veel diepere betekenis dan je op het eerste moment zou denken. De lagen die eronder liggen zijn met het rationele verstand niet altijd te beredeneren. Daar komt een mythisch magisch verstand om de hoek kijken die het juiste 'fingerspitzengefühl' wil leren herkennnen en langzamerhand moet opbouwen. De lagen die dan aangeboord worden verdiepen zich steeds verder en zijn eindeloos.

Jaren zijn we met een groep bezig in studies over De Geheime Leer. Dit korte citaat is lang geen voorbeeld van de prachtige kosmogenesis en het verschijnen van de mens op de aarde in deel twee. Dit alles wordt neergezet in vergelijk met vele mythen, Griekse wijsgerige geschriften, het Egyptisch dodenboek, Kabbala, Bijbel, Vedante etc. waaruit in essentie blijkt dat er een duidelijke structuur zichtbaar is. Dat is dan weer handig voor het brein om de verschillende lagen te leren kennen. Je moet bedenken dat al deze stanza’s zich eerder richten tot de innerlijke vermogens dan tot het gewone begripsvermogen van het fysieke brein. Kennelijk hebben we (nog) lang niet al onze fysieke, psychische en geestelijke mogelijkheden ontwikkeld.

Als uitgangspunt worden de verzen van Dzyan gebruikt die heel langzamerhand 'handjes en voetjes', beginnen te krijgen. Mede door onze eigen beperkingen blijkt dat de inhoudelijkheid onuitputtelijk is. Een natuurlijke nieuwsgierigheid maakt dat het heel bijzonder is je ermee bezig te houden.




6 opmerkingen:

  1. Daar ben je nog wel even mee bezig, Elly. Ik vind de biografie van Blavatsky al een pil en verder dan een samenvatting van de geheime leer ben ik nog niet gekomen. Er wordt ook heel wisselend over haar leer gedacht, lees ik elders. Maar ik ben niet in staat tot ook maar een glimp van een oordeel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoeft ook niet Plato. Het boek is op zich zelf al genoeg. :-)
      Misschien is 'Isis ontsluierd' of 'De sleutel tot Theosofie' behapbaarder zonder studiegroep...??

      Verwijderen
  2. Ik heb dat boek. wilde het juist wegdoen. heb het laatste jaar alle "leren" weggedaan ( alles van Steiner bv). een enkel boek blijft slechts bewaard, zoals van Krisjnamurti en van van der Zeeuw en Dürckheim ea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bewaar nog maar even :-) Ik denk dat dit onder dezelfde serie valt als wat je bewaard hebt: Krishnamurti en Dürckheim. Van der Zeeuw ken ik niet.

      Ik probeerde er iets meer over te zeggen, maar het lukt me niet.

      Verwijderen
    2. Het is dus ook geen leer zoals wij iets als zodanig benoemen en vastzetten. Steiner, ja i.d.d. die heeft er een leer van gemaakt. En zo zijn er meer. Helaas zeg ik dan met mijn bekrompen inzicht :-)

      Verwijderen
  3. ..de foto erbij vind ik ook erg mooi...
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen

Blogarchief

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...