donderdag 22 december 2011

Bij mijn moeder merkte ik dat zij pas na ruim een jaar ging vertellen dat ze papa miste. Ik had het idee dat toen pas de problemen en zwaarte van de laatste tijd wat waren gezakt en op den duur voor een groot deel verdwenen waardoor het missen en de goede dingen weer meer naar boven kwamen.

Ik wandel regelmatig langs het raam waar zij altijd zat, want ik woon daar natuurlijk nog geen vijf minuten vandaan. Gister kwam de gedachte in me op wanneer ik niet zo intensief iedere dag met haar bezig was geweest, ik het nu veel moeilijker zou hebben gehad. Nu merk ik dat ik erg geniet en weer de ruimte in mijn hoofd heb om op een heel andere manier (zoals vroeger) te functioneren met de kerst. De laatste jaren was ik erg op haar gefixeerd en was er niet meer zoveel ruimte in mijn hoofd voor andere dingen. Gelijktijdig popte er een gevoel van verdriet naar boven dat overigens maar heel kort was. Het is opmerkelijk hoe die dingen in je leven functioneren. Alle emoties komen en gaan.

4 opmerkingen:

  1. persoonlijke notities schrijven is heerlijk m te doen. En zeker aardig om te lezen als het goed is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. tja, terwijl je als ouderwordende ouder alleen maar wil dat je in geen enkel opzicht een druk legt op een volwassen kind.
    ik ben daarnaast me ook nog bewust dat december dé maand is van de schoonmoedergrappen. een ten juiste goede schoonmoeder zijn is een kunst waar je minder over hoort.
    alles heeft te maken met de juiste afstand tot elkaar aanhouden en zodoende zelf een zo groot mogelijke vrijheid behouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij mij werkte het anders Reflexxus. Ik ben heel blij dat ik dagelijks heb gedaan wat ik kon doen en wij zeer met elkaar verbonden waren, ook al was het niet altijd eenvoudig. Ik heb veel van haar geleerd.
    Schoonmoeder zijn is misschien een andere invalshoek, zoals iedere individuele relatie anders is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. dagelijks doen wat je kan betekent voor mij op de juiste afstand blijven.
    natuurlijk verschillen jij en ik en verschilt alles en iedereen ( waar heb ik het dan nog over vraag ik me af.
    een alleenstaande vrouw is ook alleen met: hoe ben ik een oudere moeder/ schoonmoeder en grootmoeder. dat is inderdaad een leerschool.

    BeantwoordenVerwijderen

Blogarchief

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...