donderdag 8 september 2011

kracht en nederigheid

Is het mogelijk om nederig te zijn en toch volop in je eigen kracht te blijven staan?
Ik denk het wel. Het lijken tegengestelde kwaliteiten te zijn, maar zijn dat in wezen niet. Ook voor nederigheid is heel veel kracht nodig. Zeker als je nederig kunt zijn zonder het gevoel te hebben dat je onderuitgehaald bent of wordt. Een kracht van liefdevolle vriendelijkheid die niet zo eenvoudig te verwerkelijken is. Om dat te kunnen leven is veel aandachtig observeren nodig van je eigen functioneren.
In die houding ligt een sleutel verborgen naar een enorme innerlijke ruimte die kracht geeft aan alles wat je doet.
De Dalai Lama is iemand die voor mij die uitstraling heeft en dat ook dagelijks leeft. Ik zag pas een documentaire op DVD over hem en daarin komt die houding weer duidelijk tot uitdrukking. Zulke mensen zijn voorbeelden hoe je veel kunt waarmaken, krachtig je verantwoording nemen en niet hoogmoedig worden door alle aandacht die je krijgt. Te zien hoe het mogelijk is op zo een waardevolle manier in het leven te staan ontroert me en zet alle deuren open om aan mezelf te werken door aandachtig en oplettend te zijn zodat goede kwaliteiten een gewoontepatroon kunnen gaan vormen.


5 opmerkingen:

  1. Morgen Elly, door die hele "Ik" golf van de jaren 70/80 wordt nederigheid ( ik noem het liever; oprechte bescheidenheid)vaak gezien als niet voor jezelf durven staan. Onzin, wat dat kan ook vanuit bewuste bescheidenheid toch?
    Ach ja, zo is er altijd wat te doen.
    Gelukkig maar!
    Zonnige groet! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat als je (veel)kracht nodig hebt om nederig te zijn, je helemaal nog niet nederig bent eigenlijk :)
    Misschien hebben we een verkeerd beeld van nederigheid?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. http://www.tussenpozen.com/
    deze link wilde ik je sturen.Jij vindt dit denk ik mooi om te lezen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. PS
    Walter noemt oprechte bewuste bescheidenheid
    en dat vind ik een juiste benaming.spreekt me ook aan (glimlach) als je eens wist hoeveel strijd ik in eerder jaren heb gelevrt tegen valse bescheidenheid hahaha ik lach er nu om...gelukkig

    BeantwoordenVerwijderen

Blogarchief

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...