Ik word er toch wel een beetje iebelig van, Wat dat is?
Nou gewoon, ongeduldig. Wil ik het weblog gaan gebruiken voor schilderijen en daar ook wat over schrijven, maar het wordt me wel moeilijk gemaakt. Weblog functioneert nog steeds niet optimaal en nu heb ik besloten voorlopig mijn Magazijn vol te stoppen met van alles en nog wat , dus ook met dat wat ik heb bedacht voor Weblog.
Dit schilderij bijvoorbeeld. Ik zag het gisteren voor het eerst en wat ik zag boeide me.
Het is een schilderij van Kees van Dongen. 'De danseres'.
Rond de vorige eeuwwisseling sloot Kees van Dongen zich aan, evenals Jan Sluiter bij de Fauvisten die zich onderscheiden door het expressieve fauvistische kleurgebruik.
Kunstenaars zijn zoekende naar nieuwe vormen en nieuwe invulling van wat ze te vertellen hebben. Velen weten zich onbegrepen en vertrekken naar Parijs waar ze zich meer vrij voelen om zichzelf te kunnen zijn en vooral ook om elkaar te kunnen vinden. Ze zijn hun tijd ver vooruit. Een filosofische gedachtewereld wordt op het doek verbeeld en hoewel Kees van Dongen zijn schilderij de danseres noemt, heeft het bijna iets weg van een madonna met kind. De danseres draagt een kruis om haar hals en zij zowel als haar kind hebben een opvallend 'anders' geschilderd oog. Ook opmerkelijk is de deur die nog net zichtbaar is en daardoor op een kier lijkt te staan. Haar lange benen van een balletdanseres geven haar de aardse betrokkenheid van de danseres.
Veel schilders uit die periode waren lid van, of hielden zich bezig met het Theosofische gedachtegoed en gaven daar, ieder op zijn eigen authentieke wijze uitdrukking aan. Het zou niet vreemd zijn als in dit schilderij de invloeden daarvan ook te zien zijn.
Hieronder het schilderijtje van de Madonna zoals ik haar zag. Drie kruizen spelen er dominant doorheen.
doek op paneel 40 x 50
De foto's in de blogs kun je in de lichtbak bekijken als je ze aanklikt.
Alle blogs op data volgorde
donderdag 19 januari 2012
Kunst, wat je daarvan leert.
Schrijfveer.
Gisteren zijn we in het Gemeente Museum van Den Haag geweest. Een hele reis vanuit Arnhem maar het bleek de moeite waard.
Eind jaren zeventig en jaren tachtig heb ik me bezig gehouden met moderne kunst. Het was een feest me daar toen in te verdiepen. Ik begon zo heel af en toe wat meer te begrijpen door de uitleg die ik kreeg van wat de kunstenaar dreef om dat te maken wat ze maakte.. Daardoor ging ik ook meer waarderen wat ik te zien kreeg.
De laatste jaren heb ik me door allerlei omstandigheden wat minder daarmee bezig gehouden. Nu het wat gunstiger is, lijkt het alsof ik weer meer tijd krijg voor het bewonderen van de moderne kunst en zo gingen we onderweg naar Den Haag.
Toen we een paar maanden geleden in Parijs waren was het er niet van gekomen naar Centre Pompidou te gaan en zowaar, ik kon nu de scha inhalen want er waren veel kunstwerken in bruikleen gegeven aan Den Haag.
Het was heerlijk daar rond te wandelen en alles als een soort herkenning te ervaren. Ik merkte dat ik veel werken wel herkende maar dat ik de naam van de maker er niet meer zo eenvoudig als vroeger op kon plakken. Dat vermogen ben ik kennelijk door de de jaren heen kwijtgeraakt.
Ik leerde mezelf weer kennen in de herkenning van de objecten en schilderijen. Daar waar mijn gevoel en aandacht naar uit kan gaan en waar ik veel inspiratie en energie uit kan halen. Heel blij ben ik dat ik dit heb kunnen zien en hervinden.
Wat ik ervan leer is dat je wortels zich nooit verloochenen en dat je altijd weer bij jezelf thuis kunt komen. Daar waar je aandacht, je gevoel en interesse naar uitgaat. De kunst zelf leert me ook kijken naar HOE ik kijk en interpreteer.
Gisteren zijn we in het Gemeente Museum van Den Haag geweest. Een hele reis vanuit Arnhem maar het bleek de moeite waard.
Eind jaren zeventig en jaren tachtig heb ik me bezig gehouden met moderne kunst. Het was een feest me daar toen in te verdiepen. Ik begon zo heel af en toe wat meer te begrijpen door de uitleg die ik kreeg van wat de kunstenaar dreef om dat te maken wat ze maakte.. Daardoor ging ik ook meer waarderen wat ik te zien kreeg.
De laatste jaren heb ik me door allerlei omstandigheden wat minder daarmee bezig gehouden. Nu het wat gunstiger is, lijkt het alsof ik weer meer tijd krijg voor het bewonderen van de moderne kunst en zo gingen we onderweg naar Den Haag.
Toen we een paar maanden geleden in Parijs waren was het er niet van gekomen naar Centre Pompidou te gaan en zowaar, ik kon nu de scha inhalen want er waren veel kunstwerken in bruikleen gegeven aan Den Haag.
Het was heerlijk daar rond te wandelen en alles als een soort herkenning te ervaren. Ik merkte dat ik veel werken wel herkende maar dat ik de naam van de maker er niet meer zo eenvoudig als vroeger op kon plakken. Dat vermogen ben ik kennelijk door de de jaren heen kwijtgeraakt.
Ik leerde mezelf weer kennen in de herkenning van de objecten en schilderijen. Daar waar mijn gevoel en aandacht naar uit kan gaan en waar ik veel inspiratie en energie uit kan halen. Heel blij ben ik dat ik dit heb kunnen zien en hervinden.
Wat ik ervan leer is dat je wortels zich nooit verloochenen en dat je altijd weer bij jezelf thuis kunt komen. Daar waar je aandacht, je gevoel en interesse naar uitgaat. De kunst zelf leert me ook kijken naar HOE ik kijk en interpreteer.
Parijs in Den Haag.
Gisteren een uitstapje naar het Gemeente museum in Den Haag.
Een prachtige overzichtstentoonstelling over de periode 1900- 1960 met medewerking van het Centre Pompidou over de vernieuwende kunst uit die periode.
Een feest van bijzondere kunstwerken bij elkaar. Vele buitenlanders verzamelden zich in Parijs. Nederlandse kunstenaars zoals o.a. Mondriaan die daar aan zijn vernieuwende inzichten vorm gaf en vele andere: Picasso, Miro, Modigliani, Matisse, Ernst, Arp. teveel om op te noemen.
Dat alles kon ik op de valreep nog even bekijken. Het was een feest van herkenning alle schilderijen en objecten van de kunstenaars te zien waarin ik me jaren geleden wat meer verdiepte.
Jean Tingueli maakte grappige objecten vaak van samengestelde materialen. Dit is een wat kleiner object met een motortje. Het witte papiertje zit in een klem en als je op het knopje drukt...
Raast het in een enorm tempo in de rondte, de rust in de tentoonstellingsruimte verstorend en een glimlach toverend op de gezichten van de aanwezigen.
Op mijn Weblog ben ik van plan wat meer foto's van wat ik zag te tonen.
Een prachtige overzichtstentoonstelling over de periode 1900- 1960 met medewerking van het Centre Pompidou over de vernieuwende kunst uit die periode.
Een feest van bijzondere kunstwerken bij elkaar. Vele buitenlanders verzamelden zich in Parijs. Nederlandse kunstenaars zoals o.a. Mondriaan die daar aan zijn vernieuwende inzichten vorm gaf en vele andere: Picasso, Miro, Modigliani, Matisse, Ernst, Arp. teveel om op te noemen.
Dat alles kon ik op de valreep nog even bekijken. Het was een feest van herkenning alle schilderijen en objecten van de kunstenaars te zien waarin ik me jaren geleden wat meer verdiepte.
Jean Tingueli maakte grappige objecten vaak van samengestelde materialen. Dit is een wat kleiner object met een motortje. Het witte papiertje zit in een klem en als je op het knopje drukt...
Raast het in een enorm tempo in de rondte, de rust in de tentoonstellingsruimte verstorend en een glimlach toverend op de gezichten van de aanwezigen.
Op mijn Weblog ben ik van plan wat meer foto's van wat ik zag te tonen.
Abonneren op:
Posts (Atom)
Blogarchief
-
►
2011
(105)
- ► augustus 2011 (18)
- ► september 2011 (14)
- ► oktober 2011 (16)
- ► november 2011 (21)
-
►
2012
(346)
- ► januari 2012 (42)
- ► februari 2012 (18)
- ► maart 2012 (31)
- ► april 2012 (16)
- ► augustus 2012 (27)
- ► september 2012 (38)
- ► oktober 2012 (32)
- ► november 2012 (27)
-
►
2013
(151)
- ► januari 2013 (22)
- ► februari 2013 (20)
- ► maart 2013 (19)
- ► april 2013 (13)
- ► augustus 2013 (10)
- ► september 2013 (9)
- ► oktober 2013 (9)
- ► november 2013 (9)
-
►
2014
(106)
- ► januari 2014 (15)
- ► februari 2014 (11)
- ► maart 2014 (15)
- ► april 2014 (14)
-
►
2015
(106)
- ► januari 2015 (14)
- ► februari 2015 (22)
- ► april 2015 (1)
- ► september 2015 (20)
-
►
2016
(116)
- ► februari 2016 (25)
- ► april 2016 (1)
- ► augustus 2016 (11)
- ► oktober 2016 (21)
-
►
2017
(87)
- ► januari 2017 (13)
- ► maart 2017 (1)
- ► oktober 2017 (10)
-
►
2018
(146)
- ► januari 2018 (16)
- ► maart 2018 (26)
- ► april 2018 (21)
- ► augustus 2018 (15)
- ► september 2018 (11)
- ► oktober 2018 (10)
-
►
2019
(110)
- ► januari 2019 (16)
- ► februari 2019 (14)
- ► maart 2019 (17)
- ► april 2019 (12)
- ► oktober 2019 (8)
-
►
2020
(161)
- ► maart 2020 (9)
- ► april 2020 (7)
- ► augustus 2020 (17)
- ► september 2020 (17)
- ► oktober 2020 (9)
- ► november 2020 (25)
-
►
2021
(268)
- ► januari 2021 (26)
- ► februari 2021 (21)
- ► maart 2021 (24)
- ► april 2021 (22)
- ► augustus 2021 (23)
- ► september 2021 (32)
- ► oktober 2021 (19)
- ► november 2021 (15)
-
▼
2022
(121)
- ► januari 2022 (11)
- ► februari 2022 (15)
- ► maart 2022 (13)
- ► april 2022 (12)
- ► augustus 2022 (20)
- ► september 2022 (13)