zondag 24 juli 2022

Gevaarlijk?

 Weer een zonnige dag vandaag en het wordt nog warmer. Vanmiddag op verjaarsvisite. Ik hoop dat het een beetje te doen is met de warmte. Er is een grote tuin maar ik denk dat het binnen aangenamer zal zijn.


Zou iedereen trouwens op vakantie zijn? Het is zo rtustig overal. Of komt dat door de warmte?

Gisteren gingen we weer naar wageningen. Ook onderweg was er weinig verkeer. We rijden dan altijd via Oosterbeek en komen over de snelweg naar Het Depot langs de uiterwaarden van de Rijn. 


In de winter en bij hoog water wil het daar nog weleens onder lopen . Even verderop  waar de weg iets naar boven gaat staan de fabrieken van Parenco de papier dabrieken. Daar voorbij kun je vanaf de weg de grafheuvels zien uit de bronstijd. En dan komen we bij het depot waar ik al eerde een blogje over schreef

https://magazijn.blogspot.com/2021/09/grafheuvels-tussen-renkum-en-wageningen.html


en daar hebben we weer rondgewandeld in een oase van rust. Meest opvallend vinden we toch steeds weer dat er zo weinig insecten zijn. 


Tot het hele boeket van gele uitdaging heeft geen enkel bijtje zich laten verleiden.   Ook vlindertjes zijn er wel maar het is allemaal mondjesmaat.


Alleen de uienbollen werden wat drukker bezocht.








De stadsreus ziet er groot en gevaarlijk uit maar het is een ongevaarlijke zweefvlieg.






4 opmerkingen:

  1. Ik deel je gevoel dat er minder insecten zijn. Waar andere jaren de hommels hun kontjes vol kwamen laden in de stokroos is er nu een enkeling die dat komt doen. Op de Bowles Move hetzelfde, weinig activiteit dit jaar. Zorgelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Merk ook wel dat het rustig is, zowel buiten hier als in blogland en op mijn YT kanaal dus kan ook wel door de warmte wezen. Al zijn er ook weer vele nu ook wel op vakantiealleen of met hun kinderen. Maar in de natuur is het altijd gezellig en ook hebben vele insecten het druk dus is er altijd wel wat te zien aldaar. En ook jij liet mij met je foto's het mooie natuurleven zien. Zij kennen geen vakantie of snipperdagen want ze wereken allemaal heel hard zowel de insecten als de bloemen. En ik zag deze maand ook meer vlindersoorten die ik niet eerder zag maar ook meer wilde bloemen en dat vind ik wel een goed teken. Zij kennen geen vakantie en werken steeds hard en ook ondergronds om ons allen te plezieren. Want wie houdt van de natuur zal steeds veel ontdekken en zien. Maar ook met erge warmte zal de insecten vroeger aan vangen met verzamelen en de zaden met hun pootjes verspreiden gaan van wat ze niet kunnen dragen. Vogels zie ik wel minder nu. Want die hebben het niet gemakkelijk met die warmte. Ik heb veel water hangen aan mijn balkon voor hen allen die in natuur het nu moeilijk hebben en ook suikerwater voor de bijen en hommels. En in boom voor de flat hier heb ik ook wat voer geplaatst en water voor hen. Was even een klim (want trap was te kort) maar als je houdt van de natuur dan zorg je ook voor hen. En voor mijzelf mag het ook wel koeler worden. Dan slaap ik weelicht beter. Groetjes Tine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vergat te schrijven dat ik je een fijne dag en avond toewenst. En voor de jarige mijn felicitaties en dat er veel mooie jaren erbij mogen komen. Vanaf mijn webblogs voor allen die aanwezig mogen zijn fijne uren gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zalig die rust.... hier leek het dit weekend in onze straten alsof we weer midden in een lockdown zaten. Iedereen op vakantie of naar de Tall Ships Race en de Bollekesfeesten in Antwerpen :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Blogarchief

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...