dinsdag 4 januari 2022

Er is winst te behalen.

 Er staat weer veel op stapel. De tubes verf liggen me aan te kijken en ik ben op de laptop weer op zoek gegaan naar pixlr.  Dat staat ook als app op mijn tablet en daar kan je leuke composities en samenstellingen mee maken van foto's en dergelijke dus ook gecombineerd met de schilderijen die ik heb gefotografeerd. Maar het programma dat op windows beschikbaar is , is toch heel wat anders dan de app. Helaas. Voordeel is wel dat het een heel mooi fotobewerkingsprogramma is met groot uitgemeten tools zodat het voor mij prettiger is om te kunnen zien.  Nu dat programma nog wat beter in de vingers zien te krijgen/

Ja zo is het met alles he. Als je er echt iets mee wilt doen zul je er moeite voor moeten doen om het te leren. Hoe meer energie je erin stopt des te meer zul je er uithalen. Zeker de basis kennis is voor alles onmisbaar.  

Waar ik me wel altijd over verbaas is dat leren noodzakelijk is en wordt erkend. Iedereen weet dat je voor alle dingen die je wilt kunnen of kennen niet om het leren ervan heen komt. Maar zo gauw als het over hersenfuncties  en bewustzijn gaat dan wil niemand iets weten over training.  Dat vind ik toch zo vreemd want ook daar is nog heel wat winst te behalen. 


 

Ja zo is het met alles he als je ergens iets mee wilt zul je er moeite voor moeten doen. 

6 opmerkingen:

  1. Soms word ik daar heel kriegel van als ik iets onder de knie moet krijgen en moeite moet doen. Terwijl andere keren ik zo gemotiveerd ben om iets te leren dat het vanzelf gaat. Waar zou dat nou aan liggen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarschijlijk weet je dat zelf het beste door opmerkzaam te zijn dus je bewust te worden van DAT je het bent of juist niet bent. Kan het ongedukd of weerstand zijn misschien?

      Verwijderen
  2. Elly, doel je met hersenfuncties en bewustzijn op de psychologie van de mens? Je zegt dat niemand iets van training wil weten, maar de wereld om ons heen barst van de mindfulness, yoga en zelfbenoemde coaches op wat voor gebied dan ook. In welk licht moet je dat dan zien? Modeverschijnsel of denken dat dan alles wel op zijn pootjes terecht komt. Ik herinner me vanuit mijn opleiding in de psychiatrie hoe lastig/bedreigend het was voor sommige mensen om te durven afdalen naar je diepste zelf. Mij heeft het veel inzicht gebracht, hoewel ik valkuilen nog steeds wel eens te laat zie. Meestal kan ik het achteraf dan wel beredeneren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja Ferrara precies waar jij het over hebt. In eerste instantie gaat het om psychologische oefening en dat kan idd heel diep gaan. Dat is dan vaak pas de basis en daar haakt men meestal al snel af omdat je toch jezelf tegen komt en dat is niet altijd leuk. Na een poosje mindfulness denken we het wel te weten. Het past wel in deze snelle tijd van verandering met weinig geduld en korte lontjes. Maar het is een levenslange oefening van aandachtig zijn en het eigen functioneren leren kennen dat onder alle omstandigheden altijd weer anders zal zijn.. Iedere keer weer in de valkuilen stappen totdat er met veel geduld en oefening in aandacht een moment komt en je plots merkt dat je om de valkuil heen bent gelopen. (om de volgend keer weer in een nieuwe te stappen 😅)
    Zo ongeveer. Een vriendin van mij zei tijdens de lessen vaak. Spitten, spitten spitten. Het is spitten in jezelf. En aandachtig zijn oefenen. Als kanttekening: wij doen dat dan in de Boeddhistische context.
    De vele, vaak korte cursussen die er gegeven worden gaan lang niet allemaal tot op het bot en dan is het ook de vraag of ze professioneel genoeg zijn. Niet iedereen zit daar op te wachten we liggen liever in een warm bad dan tegen de eigen lastige dingen aan te lopen.

    Maar begrijp me goed ook korte cursussen en wat voor aandacht oefeningen dan ook. Alles wat we doen is mooi meegenomen.

    Als je de spieren van je lijf soepel wilt houden kun je met oefeningen ook een levenlang vooruit.Maar het is wel zeer behulpzaam. Dit is niet anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als ik iets niet begrijpt dan wil ik dit zeker wel leren en blijf dan ook zoeken in boeken of op internet. En dan ga ik het ook proberen en soms lukt het maar ook veel niet. Maar aanhouder wint en ik blijf dan wel oefenen totdat ik het wel kan en begrijpt. Maar soms lijkt het net of dat gedeelte in mijn hersenen die knop niet wil omzetten. Maar kan ook te maken hebben dat ik heel veel bent vergeten door een ziekte die ik eens had want met chemo's worden ook de goede dingen aangepakt zei de arts mij eens. Nadat ik vroeg hoe het komt dat ik eerst bepaalde dingen wel kon en weet en nu niet meer. Dit heb ik ook met moeilijk woorden opschrijven want dan weet ik de betekenis niet. En ik train mijn hersenen wel met diverse spellen maar toch stuit ik op vele blokkades en dat kost mij daarbij veel energie waardoor ik toch weer wat opgeeft. Het leren zit in ons mens maar het moet wel dragelijk blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi om te lezen dat je zo'n doorzetter bent Tine. Volgens mij ben jij fijn bezig.

    BeantwoordenVerwijderen

Blogarchief

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...