zondag 21 maart 2021

Gutenberg project. E books

 Bijna de hele dag al lezend doorgebracht. Dat had ik me ook voorgenomen en het lukt aardig. Ik heb zoveel moois gevonden op internet. Ik kan een gewoon boek bijna niet meer lezen. De meeste uitgaven hebben zulke kleine letters en op de tablet is alles met grotere letters in te stellen en mede door hoge contrasten goed te doen. 

En wat is er veel aan e boeken te vinden op internet. In eerste instantie te koop maar ook klassiekers zijn vaak gratis te downloaden.  Zo ben ik aan het zoeken geweest op http://www.gutenberg.org/browse/languages/nl

/dat is de nederlandse afdeling van het Gutenberg project. Daar heb ik juweeltjes af mogen plukken. Public domain en allemaal dus gratis.  Om nog maar te zwijgen over de Engelstalige mogelijkheden die deze site verbergt . Complete bibliotheken . Ja natuurlijk is het allemaal wat gedateerd en zijn de uitgave niet volgens de tegenwoordige Nederlandse grammatica maar daar kijk ik wel doorheen.  Voorlopig heb ik buiten de boeken die ik toch al op mijn tablet had er een mooi aantal bij kunnen zetten. 

Leuk vind ik onder andere sprookjes en legenden. De gebroeders Grimm zijn vertegenwoordigd en zo vind ik ook allerlei Nederlandse en Noorse sagen die mij boeien maar ook uit vele andere landen en kinderboeken zoals Pietje Bel, 

alleen op de wereld, Dik Trom en zoveel meer. Antieke voorlees boekjes waaruit mijn moeder mij zelfs nog voorlas als kind. . Ik las zohuist in Nederlandse Sagen een verhaal over de mooie An uit Velp die door de kasteelheer van Biljoen werd verleid en uiteindelijk in de vijver van het kasteel verdronk van waaruit ze als geest mannen verleiden en mee de diepten introk. Nooit geweten dat bijna  vlak naast mijn deur zulke verhalen de ronden doen. 

En ook mijn interesse voor filosofie wordt rijkelijk beloond op de site. Ik heb een verhandeling die goed leesbaar is over het leven en werk van Nietzsche gevonden en ben erin begonnen. Boeiend genoeg en leesbaar voor mij. Heerlijk ik vermaak mij de komende tijd wel weer.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Blogarchief

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...