“Ik legde de eed af en hield mijn woord. Ik bereikte
verlichting maar ik ging niet over naar de eeuwige gelukzaligheid. Mijn
menselijk lichaam gaf mij dieper inzicht in de pijn die anderen lijden. Vanwege
mijn diepe gevoelens, vanwege mijn begrip voor ellende en leed; vanwege mijn
besluit word ik de Medelevende genoemd: Kuan Yin - Zij die de huilende wereld
hoort !”Kuan
Ze wordt vaak afgebeeld met een kind of kinderen en heeft daardoor
overeenkomsten met de westerse afbeeldingen van Maria.
De Tibettaanse vorm van Avalokiteshvara wordt vaak afgebeeld
met duizend (helpende) handen en ik vind dat die erg veel overeenkomsten hebben
met de manier waarop wij in het westen engelen vleugels hebben gegeven.
Aardige overeenkomsten vanuit heel verschillende oude
tradities die in dezelfde richting wijzen.
Waar een zinvol leven volgens mij om gaat is: Het
verwerkelijken van onze menselijke kwaliteiten in die aangegeven richting.
plaatjes van internet.
Wat zegt het Boeddhisme over het niet overgaan naar de eeuwige gelukzaligheid maar het verbonden blijven met het aardse bestaan? Ik neem aan dat de verlichte ziel hier een keuze heeft. Is het blijven uiteindelijk een voorwaarde voor verdere groei?
BeantwoordenVerwijderenHet is een vrije keus van de bodhisattva die verlicht IS en hij/zij zal het Nirvana niet ingaan tot iedereen tot volledig mens gerealiseerd is. Dat is Mahayana Boeddhisme.
VerwijderenEr is dan geen verdere 'groei' meer, wat dat dan ook zou moge zijn(?). Het Boeddhaschap is volledige verwerkelijking van alle kwaliteiten die mogelijk zijn in de kringloop van bestaan. Die geen einde en geen begin kent.
(Nirvana is uitdoving. 'Gelukzaligheid' zonder bewustzijn. Ik weet niet zeker of dat helemaal de lading dekt filosofisch gezien)
Dat is dan misschien meteen de verklaring waarom ik me niet in jouw startpunt en eindpunt kan vinden.
Verschillen moeten er zijn Elly. Er zijn overigens tal van filosofische werken verschenen waarin gesproken wordt over een verdere geestelijke ontwikkeling van de ziel na het beëindigen van de kringloop. Daar hoeft ook niemand in te geloven.
BeantwoordenVerwijderenIk ben trouwens wel benieuwd in welke stukjes beschouwing je je wel kan vinden. Het is toch aardig om te zien waar richtingen elkaar raken in plaats van dat we steeds de verschillen benoemen?
Is dit niet in tegenspraak met elkaar Plato?
BeantwoordenVerwijderenVerschillen moeten er zijn en het niet willen benoemen daarvan?
Ik vind het heel belangrijk om de verschillen te benoemen zodat er een keus kan zijn.
Ik heb er niets mee om alles op één hoop te gooien. Ieder mens wil graag zijn eigen weg volgen.
Waar 'spirituele beschouwingen' elkaar raken dat is in het uitdragen van goedheid en medemenselijkheid. Prima toch, laat dat vooral zo blijven, maar filosofische verschillen zijn heerlijk om je mee uiteen te zetten zodat je een eigen weg kunt bepalen de manier waarop jij met je leven om wilt gaan en waar jij je in kunt vinden.
Wat er na de dood gebeurd dat zijn mijns inziens filosofische verschillen en altijd gebaseerd op traditionele denkwijzen en overleveringen. Soms leuk om over te filosoferen of discuseren en daarvoor zijn verschillen noodzakelijk anders valt er niets te vergelijken. Zo kan een ieder kijken wat bij hem/haar past.
Mag ik dan steeds weer mijn eigen visie naast die van jou kenbaar maken? Ik wil eerlijk gezegd ook voorkomen dat zwijgen als toestemmen zou worden uitgelegd. Vooral over zaken na de dood lopen onze visies nogal uiteen. Niet over 'spirituele beschouwingen' als goedheid vriendelijkheid en andere waardevolle menselijke kwaliteiten. Gelukkig maar hè.