woensdag 30 januari 2013

Open staan

Ik ben een beetje aan het rondkijken op internet en wat kom ik dan veel boeiends tegen. Eindeloos kan ik zoeken en kijken op een site van het stedelijk museum Amsterdam en vind daar zoveel interessants. Of op Youtube luisteren naar muziek. Alles is overal te vinden. Ik hoef er bijna geen boek meer voor open te slaan. En dan heb ik het nog slechts over Nederlandse sites. Je kunt het niet zo gek bedenken wat je maar wilt het is van over de hele wereld binnen te halen. Binnen halen, binnen halen, binnen halen.
Meestal zijn het vluchtige zaken. De snelheid waarmee we erdoor razen geeft niet veel tijd voor verdieping. Dat is niet zo erg wanneer je iets zoekt waarvan je al eerder veel meer te weten bent gekomen. Met de klik op een link komt er dan een wereld bovendrijven waar je al eerder kennis mee maakte en dat roept weer van alles op aan herkenning. Soms met nieuwe ideeën en voor mij onbekende zaken verluchtigd. Dat maakt het boeiend.
Zo werken die dingen. Eerst leren, dan erover nadenken en daarna het je nog eens eigen maken. Dat wat je in je jeugd hebt geleerd zit er meestal wel degelijk in. Je hebt er soms maar een plaatje of een woord voor nodig om ze weer volledig in de herinnering op te roepen. Je weet waar het over gaat.
Maar als je dan nieuwe dingen tegenkomt die interessant lijken of vreeemd overkomen en waar je minder bekend mee bent, dan is het lastig die leermomenten van vroeger die je zo eigen zijn, over te schrijven. Toch is het mogelijk en als je dat interessant vindt is het haalbaar. Maar niet met de vluchtigheid van deze tijd. Daar is meer aandacht en concentratie voor nodig.  Verdieping en interesse. Doe daar nog een schepje motivatie boven op. Een motivatie die in de gaten houdt waarom en waarvoor je graag iets wilt veranderen en je bent een grote stap verder. Je krijgt dan de mogelijkheid je open te stellen voor het nieuwe dat je nog niet herkent en als zodanig kunt waarderen. Maar naar mate je er meer in vordert ga je ook dat herkennen en gaat er een nieuwe of andere wereld voor je open
Het plezier in de nieuwe mogelijkheden volgt als vanzelf.
Open blijven staan voor alles wat er is. Daar kun je veel plezier uithalen. Altijd nieuw, altijd vernieuwend.

En dan nog maar even voor de duidelijkheid. Alle dingen die ik schrijf komen uit mijzelf en dat betekent dat, als ik diep genoeg kijk ik net als ieder ander mens tot de ontdekking kom dat er nog wel wat vast zit heel diep van binnen. :-)


Ik heb de indruk dat de kunstenaars in deze film hebben laten zien hoe we vast kunnen zitten in oude patronen en dat het zonder een bredere blik en meer openheid bijna onmogelijk is daar iets aan te veranderen. Maar dat is niet meer dan mijn interpretatie. Misschien denken jullie daar heel anders over. En dat is het mooie aan kunst. Dat het bij velen wat oproept.  Een intrigerend filmpje.



maandag 28 januari 2013

En Soph. De grenzeloze bron van het bestaan.


Zullen we eens even wat dieper in onze overdenkingen en aandachtige belevingen duiken?
Voor de liefhebber:

Kees Voorhoeve

In de Kabbalah, de mystieke stroming binnen de Joodse Traditie, vormt het begrip En Soph de Oerbron van het bestaan. En Soph is de sfeer van de Godheid, de Godheid als‘de verborgen God, ronddwalend in de diepte van zijn eigen wezens’ [1]. Het behelst een onpersoonlijke dimensie van het Heilige, die eigenlijk geen dimensie is. Deze Godheid is onkenbaar. En Soph is afgekeerd van de schepping en verblijft in diepe duisternis. Tegelijkertijd vormt En Soph de bron van het bestaan en is overal aanwezig. Het Heilige is zodoende naar de schepping toegekeerd. Het principe En Soph bestaat in alles wat bestaat. En Soph is de bron van een groot netwerk van verschijnselen waar aarde, lucht, water en vuur, mens en natuur, gedachten en gevoelens, liefde, wijsheid en inspiratie, aanwezig zijn. Het vormt een oneindige Ruimte. Deze Ruimte doordrenkt de gehele schepping en is de Enige en Ene Werkelijkheid.
Hier komt een overweldigende paradox naar voren. Dit is onbegrijpelijk. De naam En Soph betekent letterlijk niet-grens of zonder grens. ‘Zonder grens’ wil zeggen dat En Soph geen eigenschappen bezit en dat het alles overstijgt. De grens van ons bevattingsvermogen wordt hiermee overstegen. Het betreft een groot mysterie. We kunnen deze Oerbron niet in woorden uitdrukken. De naam En Soph verwijst naar een alles doordringende en overstijgende ervaring waar eigenlijk niets over te zeggen valt. Hoe kunnen we toch enigszins dit grote mysterie van En Soph begrijpen?


Lees verder mystieke overpeinzingen




zondag 27 januari 2013

In de spiegel kijken

Er zijn vier soorten mensen:
de eerst bekommert zich niet om zijn eigen heil en ook niet om het heil van anderen.
De tweede is al beter: hij bekommert zich om het heil van anderen, maar verwaarloost daarbij zijn eigen heil.
De derde die zich eerst voor zijn eigen heil inzet voordat hij zich om het heil van anderen bekommert, is nog beter;
maar het beste is degene voor wie het eigen heil net zo belangrijk is als het heil van anderen.

Anguttara nikaya 4:95

Dit citaat komt uit verzamelingen van toespraken van de Boeddha. Je vindt ze in het Theravada Boeddhisme een van de Boeddhistische stromingen. Het is interessant om er over na te denken. Sommige dingen komen ons hier in het westen vreemd voor. We zijn zo eigen gemaakt met vaak niet meer zulke zuivere christelijke leringen die gebaseerd zijn op het weggeven van jezelf en dat wordt dan barmhartigheid, liefde en mededogen genoemd, zoals de tweede mens wordt beschreven. Er voor een ander kunnen zijn is natuurlijk een mooi gegeven maar vaak loopt het uit op een opoffering die ervoor zorgt dat je er zelf niet meer mag zijn. Dat kan nooit de bedoeling zijn en daar wordt hier heel duidelijk over gesproken. Je bent zelf net zo belangrijk als de ander. Als je er zelf niet meer mag zijn kan je er ook niet voor een ander zijn dat is zoals ik erover denk.

Hoe we daar ieder persoonlijk in staan dat kun je alleen maar zelf bepalen. Ik weet dat ik merendeels voor mijn eigen heil kies dus aan de derde beantwoord.
Verder gaat het er met al deze dingen niet om dat je iets zou moeten zijn of iets zou moeten bereiken ook al staat er 'beter en best' het zijn slechts woorden om iets duidelijk te maken. Boeddha's woorden zijn bedoeld als spiegels om in te kijken en te weten waar je staat en hoe je gaat. Ik hoef me toch ook niet beter voor te doen dan ik ben.

Evenals de tien geboden uit de Bijbel en vele andere leringen daaruit. Niets! met een geheven vingertje van wat wel en niet mag. Nee, nergens voor nodig, daarmee werden we in het verleden meer dan genoeg geplaagd,  maar als een spiegel om in kijken zonder zelfverwijt dat het houdt me scherp en ik mag er zijn zoals ik ben  .


weten waar je staat en hoe je gaat

Blogarchief

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...