donderdag 31 mei 2012

Het naamloze Wezen



Er is een eindeloze wereld, broeder!
en er is het naamloze Wezen,
Alleen hij die dat gebied heeft bereikt, kent het:
het is anders dan al wat gehoord en gesproken wordt.
Geen vorm, geen lichaam, geen lengte, geen breedte wordt
hier gezien: hoe kan ik je vertellen wat het is?

Tagore

Tagore komt uit de Hindoe traditie, ook hij had de Hartsoetra goed begrepen.
Het is de vraag of hij die kende, maar de ervaring IS kennen. 
Een andere kennis dan iets vernomen of geleerd hebben.
Het ervaren is een andere manier van zijn die niet is uit te leggen.
Geen uitdrukking is geschikt om de ultieme werkelijkheid uit te drukken.

Dingen die mij mateloos boeien en nieuwsgierig maken. Zeker als heel af en toe een tipje van de sluier wordt opgelicht. 


Tagore met Einstein. Waar mystiek en wetenschap elkaar ontmoeten.

 *Zoals in het voorwoord van dit boek werd aangegeven, was een aantal wetenschappers geïnteresseerd in De Geheime Leer. Volgens zijn nicht had Einstein altijd een exemplaar ervan op zijn bureau. De details van haar getuigenis staan in eindnoot 11 van het Voorwoord,* waar ook gegevens worden verstrekt over twee personen die mogelijk Einsteins interesse in het boek hebben gewekt




woensdag 30 mei 2012

Twee kanten

Alles heeft twee kanten. Daar kom ik steeds weer mee in aanraking. Johan Cruijff zei het al: ieder voordeel heb zijn nadeel.
Bij allerlei kreten en uitspraken die ik tegenkom kan ik niet anders dan kanttekeningen plaatsen.

Maak je geen zorgen!
Positief denken!

Soms denk ik weleens dat ze achteloos uitgesproken worden te pas en te onpas. Daarmee wil ik niet zeggen dat het handig is om je WEL zorgen te maken of negatief te gaan denken, maar aan het denken zet het me!

Me ergens zorgen OM maken heeft geen enkele zin, want als het probleem verholpen kan worden dan moet ik er dus iets aan doen en als dat niet kan is het zinloos me er zorgen OM te maken.
Maar zorgen VOOR, is iets heel anders en het één sluit het ander niet uit. Het komt voor dat met de luchtige aanpak van: me geen zorgen maken, het zorgen voor wordt vergeten. Dan heb ik de neiging om er maar verder niet meer over na te denken. Want ook zorgen VOOR is zeker niet eenvoudig. De verantwoording voor zorg op je nemen is niet mis.

Hetzelfde 'gevaar' zit in positief blijven denken. De goede kant is dat het je energie kan blijven geven en je door moeilijkheden heen helpt wanneer je zwaar in de put zit. Op zulke momenten is positief denken heel nuttig. Maar als je daar weer uitgekrabbeld bent is het wel handig die negatieve kanten weer te gaan zien.  Als ik de ellendige dingen en de problemen niet meer kan of wil herkennen omdat ik er door een houding van, altijd positief blijven denken, overheen gewalst ben, kunnen ze ook niet verholpen of veranderd worden. Hoe kan ik iets veranderen wat ik niet (wil) zien. Hoe zou Greenpeace, Wakker Dier, en mensen die zich inzetten voor War child etc.  kunnen werken zonder dat men zich druk maakt om de ellende?
En zo werkt het ook met de problemen die ik in mijn eigen leven tegenkom. Als ik ze niet als een probleem ken of wil zien kan ik er ook niets aan veranderen al zou ik dat nog zo graag willen.

Als ik naar het TV journaal kijk en al die ellende op me af zie komen, haal ik er juist de kracht en de ideeën  uit om er iets aan te gaan doen. Dan word ik me bewust hoe noodzakelijk het is me voor iets in te zetten op wat voor manier dan ook. Iedereen kan op zijn of haar eigen manier een steentje bijdragen. Wat je doet is voor ieder anders maar altijd zinvol binnen  dat wat de mogelijkheden zijn.  Er niet zo makkelijk in geloven dat het wel goed zal komen, geeft mij altijd een duwtje in de rug om er iets aan te doen.

Als ik denk dat het wel goed zal komen laat ik het aan een ander over en kies de weg van de minste weerstand zonder zelf verantwoording te nemen voor wat er in de wereld en met mezelf gebeurd. Ik ben  toch echt een deel van het geheel en medeverantwoordelijk zoals ik dat ook voor mezelf ben al is mijn aandeel in die grote wereld nog zo klein. Dan wordt het zaak eerst zo snel mogelijk de put uit te komen en de problemen onder ogen te gaan zien. Pas dan kan er echt iets gebeuren. Misschien alleen in mijn eigen leven dat ik deel met de mijne, maar dat is voor dit moment meer dan voldoende. Dat is mijn weg en mijn mogelijkheid. Daar kan ik op dit moment mijn handen vol aan hebben en intussen rond blijven kijken en de noodzakelijkheid herkennen van problemen onder ogen leren zien. Ook mijn eigen misschien wel heel kleine problemen, maar toch...


Rembrandtplein


dinsdag 29 mei 2012

Mis met de Dalai Lama ;-)

De Dalai Lama woonde een mis bij in St. Stephen's Cathedral in Wenen, Oostenrijk op 27 mei, 2012. Photo/Tenzin Choejor/OHHDL




zondag 27 mei 2012

Allen Ginsberg zingt de Heart Sutra

Prajnaparamitasoetra

Allen Ginsberg
zingt/reciteert de heartsoetra in het Engels.





Onze Tibetaanse leraar Gelek Rimpoche vertaalde het naar het Engels.
De vertaling naar het Nederlands is van Piet Soeters.

Aldus heb ik vernomen: Bodhisattva Avalokiteshvara doorschouwde de vijf skanda's in de meditatieve staat van volmaakt inzicht en bevond ze leeg van essentie. Daardoor kwam hij alle lijden te boven.

Sharipoetra, vorm is leegte, leegte is vorm, vorm is niets anders dan leegte, leegte niets anders dan vorm. Dat geld ook voor voelen, waarnemen, toekennen en bewustzijn.

Sharipoetra, dit is het wezen van alles: zonder ontstaan en zonder ophouden, niet zuiver en niet onzuiver, niet toenemend, niet afnemend. Daarom, waar leegte is , is geen vorm, geen voelen, geen waarnemen, geen toekennen, geen bewustzijn.

Geen oog, geen oor, geen neus, geen tong, geen geluid, geen geur, geen smaak, niets tastbaars, geen mentale objecten. Vanaf de zinnen en de wereld der zinnen tot en met het bewustzijn ervan is er niets.

Er is geen ontstaan en geen ophouden, vanaf onwetendheid tot en met ouderdom en dood.

Geen lijden, geen oorsprong van lijden, geen einde aan lijden en geen weg. Geen inzicht, geen bereiken, geen niet bereiken.

Omdat er voor een bodhisattva niets te bereiken is, verlaat hij zich op en verwijlt in volmaakt inzicht. Daardoor kent zijn geest geen hindernissen en is dus vrij van alle vrees.

Zo bevrijdt hij zich voor altijd van illusie en verwerft volmaakt nirvana. Door dit volmaakte inzicht komen alle boeddha's uit heden, verleden en toekomst tot de volkomen, hoogste en algehele verlichting.

Daarom is de mantra van de vervolmaking van inzicht
de mantra van grote wijsheid, de onovertroffen mantra,
de met niets te vergelijken mantra, de mantra die alle lijden beëindigt, Vrij van onwaarheid en dus waar.
De mantra van de vervolmaking van inzicht luidt aldus:
TAYATHA GATE GATE PARAGATE PARASAMGATE BODHI SVAHA

Sharipoetra zo komt de bodhisattva mahasattva tot het volmaakte inzicht. Boeddha prees de edele Avalokiteshvara: "Voortreffelijk, voortreffelijk! Inderdaad zo komt men tot het volmaakte inzicht!"




Blogarchief

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...